Barum Czech rally Zlín patří mezi nejprestižnější rally v ČR a je zařazená do kalendáře FIA ERC (Evropský šampionát). Letošní ročník jsem fotil jako oficiální fotograf již po páte v řadě (celkově po desáté). Během uplynulé doby jsem svou techniku upgradoval a zároveň jsem se za ty roky také něco přiučil, abych byl schopen využívat vlastnosti této techniky co možná nejlépe. Také mě poslední dobou píše čím dál více lidí s dotazy ohledně toho, čím fotografuji sport. V tomto článku bych tedy formou menší praktické recenze a osobních zkušeností shrnul, čím jsem letošní Barumku fotil a proč jsem si vybral tuto techniku. Samostatné recenze na některé objektivy, blesky a fotoaparáty zde již mám, ale jak to celé funguje dohromady a jak se to dá využít na rally jsem napsal právě zde.
Dva fotoaparáty Nikon
Na akce sebou nosím minimálně 2 fotoaparáty Nikon. Nikon D750 aktuálně patří mezi můj hlavní fotoaparát a jako náhradní tělo mám D600. I když D600 označuji jako náhradní, tak počet nafocených fotek je u obou přibližně srovnaný. Ačkoliv je D600 už skoro 10 let starý foťák, tak se s ním dá pořád celkem dobře fotit, i když má své limity. Výhoda této konfigurace je, že na jednom fotoaparátu mám tele objektiv a na druhém široký. Vzhledem k tomu, že preferuji pevná skla a to i na sport, pak toto nemusí být vždy pravidlo. Často mám dvě široké skla na obou tělech a nebo naopak dvě tele skla na obou tělech, dle situace. Například na D750 mám většinu času pevnou Sigmu 135/1,8 ART, kterou považuji za optický ethalon mezi širokým spektrem objektivů a na D600 mám zoom Tamron 70-200mm f/2,8 VC USD nebo širokáč. Fotím tedy výhradně Sigmou a tam, kde se s ní „nevejdu“ nebo kde spolehlivost zaostření není vysoká, použiji Tamron, se kterým fotím dá se říct na jistotu. I když batoh váží o nějaký ten gram navíc, tak to stojí za to a výhoda dvou těl je minimálně pro mne nesporná.
Co se týká osobních zkušeností právě s těmito fotoaparáty, tak D750 je svým způsobem nástupce řady D600/610. D600 je velmi dobrý fotoaparát, na který nedám dopustit (na to, že se dá pořídit dnes do 15 000 Kč na bazaru). Na Nikon D600 jsem asi před rokem napsal článek Sport s Nikonem D600, který rozhodně doporučuji přečíst. Abych se neopakoval, tak přejdu rovnou na D750 a uvedu její výhody, na které jsem v praxi a ve sportu narazil a ve kterých je viditelně lepší, než D600.
-
Lepší ostřící systém, který jde znát zejm. v noci, šeru nebo v halách, kde se AF „chytá“ podstatně lépe. Ve dne ostří i D600 celkem dobře zejm. s Tamronem 70-200mm f/2,8.
-
O něco lepší obrazový výstup na vysoké ISO (menší barevný šum).
-
Výklopný display je na některé typy zejm. statických fotek k nezaplacení.
-
Více fps 6,5 oproti 5,5 (asi se to nezdá jako zásadní rozdíl, ale mám nastavenou prioritu zaostření a pocitově mě ta frekvence z D750 přijde výrazně rychlejší).
-
Lepší LCD display, na kterém toho jde více vidět při focení za slunečného počasí.
-
I když se to na první pohled nezdá, tak D750 má větší výkroj na gripu, takže se drží výrazně lépe než D600. Zkoušel jsem si od známého D810 a D750 se mě držela lépe i než D810.
Sigma 135mm f/1,8 ART
Tento objektiv má zcela bez kompromisní optiku, ať už se jedná o výbornou ostrost a kresbu, tak i minimalizaci optických vad. Kromě toho je to objektiv s vysokou světelností, který dokáže kreativně oddělit jakýkoliv objekt od pozadí a přitom má i hezký bokeh. Ačkoliv k ostřícímu systému mám nějaké výhrady (ostří nespolehlivě, někdy výborně, jindy vůbec), tak přesto tímto objektivem fotím nejvíc. Schopnost oddělit pozadí se mne velmi líbí, stejně tak jako fotografování detailů a „life style“ fotografií. Kromě toho také fotografování v nočním servisu (bez blesku) přináší nemalé výhody vzhledem k vysoké světelnosti.
Nikkor 24mm f/1,8 ED
Širokoúhlý záklaďák používám od Nikonu a to jejich pevnou čtyřiadvacítku se světelností f/1,8. Tento objektiv patří rovněž mezi mé nejoblíbenější, protože s ním fotím prakticky vše, od tratě přes atmosféru v servisu nebo na cílové rampě. Výhoda tohoto objektivu je velmi dobrá optická kvalita, snad možná aberace by mohla být v některých situacích menší, ale není to nic zásadního. Ostřící systém funguje pěkně, ale občas se taky stane, že objektiv špatně zaostří i statický objekt. Nicméně úspěšnost zaostření je hodně vysoká a není to limit. Kromě toho je objektiv ultra lehký a malý, což považuji za nespornou výhodu. Lidé se mne poměrně hodně ptají, zda mě nelimitují pevná skla. Situace je taková, že handicap to do jisté míry je, zejm. u sportu, nicméně neustále se snažím s tím pracovat a asi jsem si už i zvykl. Samozřejmě občas se stane, že by to chtělo něco delšího nebo naopak mírně širšího, ale nějak se tímto nenechávám rozhodit. Kdybych měl zoomové skla, měly by horší světelnost a ta by byla limitem zase v jiných situacích. Neříkám, že je to ideální situace, nicméně zoomový záklaďák mne zkrátka neschází.
Tamron 70-200mm f/2,8 VC USD
Tento objektiv byl na Barumce jediným zoomovým objektivem, který jsem měl. Když člověk potřebuje fotit „na jistotu“, pak je objektiv tohoto typu (napříč všemi výrobci) asi tím nejlepším, co existuje. Poměrně velký rozsah ohniskových vzdáleností při konstantní světelnosti f/2,8 a spolehlivý ostřící systéme dělá z tohoto objektivu výborný nástroj pro zachycení prakticky všech momentů na trati. Důkazem toho, že jsem s tímto objektivem spokojený je skutečnost, že s tímto objektivem fotím už hodně dlouho (od roku 2015). V minulosti jsem zde na tento objektiv napsal samostatné recenze např. rok s Tamronem 70-200mm f/2,8 VC USD.
Irix 11mm f/4 Firefly
Tento objektiv je charakteristický především tím, že má extrémní úhel záběru na FF snímači. Jedná se o úhel cca 126°, který nemá žádný jiný objektiv s lineárním zkreslením (tzv. rybí oka mají úhel větší, ale mají cylindrické zkreslení). Svého času jsem fotil i rybím okem, nicméně soudkovité zkreslení nemám v drtivé většině situací rád, takže jsem rybí oko nahradil právě tímto lineárním objektivem. Úhel záběru je opravdu extrémní a vejde se do něj snad úplně všechno. Opět jsem zde nedávno napsal recenzi tohoto objektivu, tak se zde nebudu opakovat.
Nikkor 50mm f/1,8 G
Pevnou padesátku mám zejm. na focení portrétů a lifestyle fotografie. Kromě toho mezi objektivem 70-200 mm a 24 mm je poměrně velká mezera, kterou mi pevná padesátka vyplňuje. Myslím, že asi bych se i bez tohoto objektivu obešel, protože od té doby, co jsem si pořídil pevnou Sigmu 135, fotím portréty výhradně tímto objektivem. „Stopětatřicítka“ samozřejmě nenahradí pevnou padesátku v ohnisku, ale ta Sigma je tak zajímavá a dobrá, že zkrátka se mi jí nechce z fotoaparátu sundávat a raději udělám x kroků vzad nebo fotím větší detail.
Blesky Godox
Jak je známo, tak některé RZ se jedou v noci, kde je fotografování s bleskem nevyhnutelné. Pro noční fotografie aktuálně využívám kompletní soupravu značky Godox. Od Godoxu mám systémový blesk TT685 a dva bateriové blesky AD200 včetně dvojité zábleskové hlavy. To vše ovládám originální řídící jednotkou X1T. S touto sestavou tedy fotím výhradně večerní průjezdy, ale také v lesích apod. kde přisvícení poměrně výkonnou sestavou je někdy zajímavé. Nebudu zde dlouze rozebírat teorii, protože tu jsem myslím vyčerpávajícím způsobem popsal v jednom z předchozích článků, věnovaným právě bateriovým bleskům značky Godox AD200. Shrnu jen pár zásadních výhod, které tyto blesky pro mne mají.
- Výkon (na ohnisku 28mm je Gn = 60).
- Lithiová baterie s velkou výdrží – pro představu jsem za celé 4 dny nemusel baterii nabíjet, v noci jsem s ní nafotil asi 550 záblesků a ve dne více než 50. Baterie vše vydržela a kdyby se rally jela ještě další den, určitě bych bez nabíjení mohl fotit dál. Toto je pro mne obrovská výhoda, protože během závodu musí člověk řešit xy věcí a jakékoliv usnadnění práce je vítané.
- Rádiový systém – k blesku nepotřebujete žádný externí přijímač, vše je vestavěné uvnitř. Odpadá tak další starost a další zbytečné baterie, které bych jinak musel dávat do přijímačů.
- Možnost výměny hlavy – nicméně letošní Barumku jsem odfotil celou kompaktní sestavou v konfiguraci se speedlite hlavami.
ND filtr 64x
Kromě situací, ve kterých je nedostatek světla se naopak stávají situace, kdy je pro jisté výtvarné fotografie světla nadbytek. Pro tyto účely mám obyčejný ND filtr 64 se závitem 77mm, který používám na Tamronu 70-200mm f/2,8 VC USD. Zkouším fotit různé rozmazané fotografie s časy řádově desetin sekund. Tato technika je pouze na doplnění a zpestření reportáže.
Stativ Zomei Q999
Možná se to na první pohled nezdá, ale i stativ je ve sportovní fotografii v jistém ohledu důležitá pomůcka. První možností aplikace jsou výše uvedené blesky, které potřebuji rozmístit do prostoru a do minimálně metrové výšky. Stativ je bytelný a unese oba blesky AD200 včetně dvojité zábleskové hlavy. Ikdyž je stativ bytelný, tak je zároveň i relativně lehký, což se opět ve sportovní fotografii hodí. Nesporná výhoda tohoto stativu je zejm. v možnosti udělat z tripodu (trojnožka) monopod zcela jednoduchým způsobem a to tak, že se z tripodu vyšroubuje jedna noha a ta se našroubuje zvlášť na středovou tyč s hlavou. Monopod využívám zejm. při fotografování z odlišného úhlu – když mám stativ cca 2m nad hlavou, jak jsem uvedl výše.
Ostatní stativy
Kromě bytelného stativu nosím ještě jeden zcela obyčejný a extrémně lehký stativ, který používám pouze pro uchycení druhého blesku. Stativ je malý, lehký, levný a účel pro který ho mám splňuje. Jedná se o klasický amatérský tripod, který používám pouze na druhý blesk.
Kromě těchto dvou stativů jsem vzal ještě dva flexibilní stativy, které se dají libovolně tvarovat. Tyto dva stativy jsem pořídil nedávno, abych všude nemusel nosit ty dva velké stativy (viz. výše). Tyto stativy jsem pořídil výhradně pro externí blesky, které vždy rozmisťuji do prostoru. Jedná se o čínské kopie Joby Gorilla, jejichž udávaná nosnost je 2,5 kg, takže jsem si řekl, že blesk cca 600 g by i čínské kopie mohly unést. Bohužel jsou to čínské náhražky, takže od nich nečekejte zázraky a už vůbec se nedívejte na reklamní obrázky. Jediné výhoda těchto stativů je snad ta, že mě blesky neleží na zemi a mohu si natočit správný zorný úhel. Rozhodně ale nikde nemám v úmyslu stativy zavěšovat, protože ty klouby jsou hodně volné a jedna noha mě už upadla.
Barum rally 2019 v číslech
Na Barum rally 2019 jsem fotil 4 dny a fotil jsem prakticky vše. Začalo to servisem, pak autogramiádou, testovací RZ, slavnostní zahájení, noční superspeciálku, sobotní etapu, noční servis, nedělní etapu a slavnostní vyhlášení vítězů. Za tu dobu jsem nafotil asi 4 000 fotek, ze kterých si archivuji pro vlastní prezentaci asi 300 snímků. Aby bylo pro představu zřejmé, jak moc mám výše uvedenou techniku zatěžovanou, sestavil jsem tento graf, který udává kolik fotografií mám uložených v závislosti na použitém objektivu.
Závěr
Na úplný závěr přidám odkaz do fotogalerie z Barum Czech rally 2019. Pokud máte zájem, tak sledujte můj blog a facebookovou stránku. Kromě facebooku mne můžete najít také na Instagramu.
Laco
Veľmi poučný článok. Existuje Tamron 70-200 mm f/1,8 VC USD, alebo je vo svetelnosti preklep. Som prekvapený, že objektívy na telá sú buď široké alebo dlhé.
Radek Caga
Díky za upozornění, je ten Tamron f/2,8, už jsem to opravil :-).