Před několika měsíci jsem si pořídil ultraširokoúhlý objektiv IRIX 11mm f/4 Firefly, který bych vám rád představil v této recenzi. Objektiv je specifický především v tom, že jeho úhel záběru je extrémně široký tj. 126° (na Full Frame) a přesto se nejedná o objektiv s cylindrickým zkreslením (tzv. rybí oko). Pokud se nepletu, měl by to být nejširší lineární objektiv na full frame, který se dá koupit. Objektiv je tedy velmi specifický v tom, že je extrémně široký a zároveň IRIX je výrobce, který je poměrně méně známý a zcela minimálně rozšířený. Z těchto důvodů si myslím, že je zajímavé představit tento objektiv právě zde na svém blogu. Ještě bych chtěl upozornit, že se opět jedná o praktickou recenzi a všechny zde publikované fotky prošly základními SW úpravami a jsou tedy spíše ilustrační.

Značka IRIX

Úplně na úvod bych chtěl představit značku IRIX, která je na trhu poměrně méně známá. Jedná se o objektivy korejského výrobce. Aktuálně nabídka IRIX není nikterak pestrá, ale o to více se jedná o zajímavé a méně typické objektivy. Mezi modely IRIX aktuálně najdeme 5 objektivů:

  • IRIX 11mm f/4 Firefly (právě na tento je zaměřená tato recenze)

  • IRIX 11mm f/4 Blackstone

  • IRIX 15mm f/2,4 Firefly

  • IRIX 15mm f/2,4 Blackstone

  • IRIX 150mm f/2,8 Dragonfly

Všechny uvedené objektivy mají společného to, že jsou všechny manuální tzn. že nemají autofocus a všechny jsou konstruovány na Full Frame DSLR. Přenos clony probíhá z těla, takže veškeré poloautomatické expoziční režimy jsou plně kompatibilní (pro bajonet Nikon). Ve výčtu jednotlivých modelů si můžete všimnout, že „jedenáctka“ a „patnáctka“ jsou vyráběny ve dvou specifikacích. Výrobce udává, že optika je u obou verzí naprosto totožná, nicméně rozdíly jsou především v konstrukci. Verze Firefly je levnější verze, která má použito více plastových dílů a není konstruována do deště apod. Verze Blackstone je naopak provedená v odolnější konstrukci a s utěsněním proti dešti. Bližší specifikaci rozdílů si můžete přečíst na webu www.irixlens.com.

Značka IRIX

Obal

Objektiv je dodávaný v exkluzivní plechové krabici, což ve mne vzbudilo velmi dobrý první dojem. V balení dostanete navíc náhradní zadní krytku objektivu. Obal samozřejmě není pro výběr objektivu nic rozhodujícího, ale prezentace a první dojem se značce IRIX povedl na výbornou.

obal

Objektiv je dodáván v této kovové krabici s působivým designem

Jak moc je ohnisko 11mm široké?

Na Full Frame DSLR existuje řada objektivů s ohniskem 14mm (nebo 16mm). Mnoho fotografů si možná chybně myslí, že ohnisko 11mm vs. 14mm (16mm) už není tak velký rozdíl, nicméně opak je pravdou. Jako demonstrační ukázku zde vložím dvě fotografie tímto objektivem. První z nich je úhel záběru na Full Frame snímači a druhá je fotografie v režimu APS-C cropu (tj. ekvivalentní ohnisková vzdálenost 11×1,5 = 16,5mm).

Ohnisko 11mm na FF snímači

Ohnisko 11mm na APS-C snímači

Mechanické vlastnosti

Jak jsem zmínil v úvodu, tak verze Firefly je konstrukčně jednodušší a levnější, než je verze Blackstone. Ačkoliv se jedná o levnější verzi, tak přesto mne konstrukce velmi překvapila. Jsou zde použité kvalitní materiály (byť kovu je méně, než u verze Blackstone), ostřící prstenec má příjemný chod (nejde ani ztuha, ani není volný). Bajonet je kovový, což už patří mezi standard i u objektivů nižších řad. Výborná vychytávka, kterou tento objektiv má je aretace ostřícího prstence. Stupnice ostření je doplněna o stupnici pro ostření na hyperfokální vzdálenost. Přední krytka je extrémně velká vzhledem k tomu, že se jedná o objektiv s extrémním úhlem záběru. Gumový povrch ostřícího prstence je dle mého názoru rovněž velmi dobře zpracován. Dá se očekávat, že takto extrémně širokoúhlý objektiv nebude mít závit na filtr. Pro tento objektiv jsou určeny speciální gelové filtry, které se vkládají do sáněk na zadní čočce. Já tyto filtry nemám, tak nemohu porovnat jaká je s nimi manipulace apod. Přední krytka drží na objektivu poměrně lehce a stává se, že při vytahování objektivu z batohu se velmi snadno uvolní. Zadní krytka má naopak výborný tvar a sedí dokonale. Design objektivu je podle mého názoru dokonalý, objektiv vypadá vizuálně moc hezky. Některé fotografy může asi nepříjemně překvapit hmotnost a velikost, která je na objektiv se světelností f/4 poměrně velká, ale není se čemu divit.

IRIX 11mm f/4 Firefly

IRIX 11mm f/4 Firefly

Kresba

Kresba objektivu je dobrá (i když ne výborná, což se ale dá očekávat vzhledem k typu konstrukce). U ultra širokoúhlých objektivů s extrémními vlastnostmi se asi nedá úplně očekávat, že budou kreslit na 100% zvětšení tak, jako např. pevný Nikon 24 mm apod. Tento objektiv tedy nedokáže plně vykreslit pixely snímače velikosti 24MPx (na 100% zvětšení), což ale nepovažuji za velký problém vzhledem k typu objektivu.

Kresba

Kresba

Podání barev

V době, kdy jsem ještě aktivně používal APS-C fotoaparát, tak jsem poměrně dlouho používal utraširokoúhlé objektivy od Samyangu (10/2,8 a rybí oko 8/3,5 CSII). Oba Samyangy a zejm. 10/2,8 trpěly jednou velkou nevýhodou a to tou, že barvy hodně zkreslovaly do zelena. Často jsem s tím měl problém a vzhledem k mému stylu editace fotografií (vyšší kontrast apod.) jsem s touto nevýhodou musel počítat a provádět někdy nemalé korekce desaturace zelené barvy. Co se týká barev tohoto IRIXu, všiml jsem si jedné vlastnosti: při fotografování v zimě jde na bílém sněhu vidět, že rohy fotografie jsou lehce zbarvené do zelena. Pokud ale fotíte do RAWu, pak není problém tuto vlastnost odstranit.

Podání barev

Podání barev

Optické vady

Co se týká chromatické aberace, dá se očekávat, že u ultraširokoúhlých objektivů nějaká bude. Ačkoliv tento objektiv trpí na chromatickou aberaci, tak opět musím IRIX pochválit, protože aberace rozhodně není velká. Porovnám-li aberaci např. s již uvedeným rybím okem Samyang 8mm CSII, pak je IRIX na tom o obrovský rozdíl lepe. Dokonce ani v korunách stromů aberace není extrémní. Co se týká vinětace, tak nějaká tam samozřejmě je, ale nepovažuji to za nic co by vadilo (vinětace se dá bez problémů odstranit v PC).

Optické vady

Optické vady

Práce v protisvětle

Pokud má objektiv nějakou skutečnou a v praxi pocítitelnou nevýhodu, pak je to práce v protisvětle. V jistých situacích objektiv vytváří velmi nepříjemné odlesky. Občas je odlesk poměrně extrémní, nicméně mírným pootočením objektivu tento prstenec zpravidla zmizí a na fotografii už jsou „jen“ běžné odlesky, které u ultra širokoúhlých objektivů jsou celkem běžné. Pokud je slunce uprostřed snímku, tak objektiv relativně často vytvoří auru okolo něj. Vzhledem k tomu, že se jedná o extrémní úhel záběru, tak se s tím asi musí počítat, nicméně tato nevýhoda tady skutečně je a občas vadí. Na druhou stranu občas se dá této vlastnosti využít ke kreativní tvorbě, protože závoj odlesku vypadá poměrně zajímavě a může některým fotkám dodat zajímavou atmosféru. Nicméně je to problém a častěji je tato nepříjemná vlastnost nežádoucí.

Práce v protisvětle

Práce v protisvětle

Ostření

Jak jsem již uvedl v úvodu, ostření je manuální. Stupnice je opatřena hyperfokální vzdáleností. Díky hyperfokální vzdálenosti (dále jen HFD) se dá získat maximální možná hloubka ostrosti, při které se jeví ostré téměř vše. Teorie je jedna věc, v praxi mám ale s ostřením na HFD někdy rozpačité pocity. Jak jsem fotil na HFD ještě se Samyangem 10mm, tak se mě ostřilo podstatně lépe s podstatně vyšší úspěšností, nicméně nutno dodat, že Samyang 10mm byl na APS-C, kde hloubka ostrosti byla větší, takže tam se niance v zaostření nejspíš ztratily. U Irixu je problém s ostřením zejména na blízké objekty. Možná je to také tím, že objektiv nedokáže vykreslit 24 Mpx, takže kresba na 100% je měkká a působí neostrým dojmem. Hold jedná se o extrémní úhel záběru, takže jsem smířen s tím, že fotografie na 100% zvětšení nejsou takové, jako např. z pevné „čtyřiadvacítky“ od Nikonu.

Ostření

Ostření

Zdůraznění popředí

Vzhledem k extrémně širokému úhlu záběru se dá zajímavě pracovat s popředím. Často používám tento objektiv jen pro zachycení atmosféry nebo backstage z jakéhokoliv eventu, na kterém se objevím. Do popředí fotografie se dá do slova vecpat cokoliv.

Zdůraznění popředí

Zdůraznění popředí

Perspektiva

Vzhledem k extrémnímu úhlu je samozřejmě nutné počítat s tím, že svislé linie se budou sbíhat při určitém náklonu objektivu podstatně více, než např. u ohniska 24 mm atd. U širokých objektivů je to zcela běžný jev, který je dán optickou konstrukcí a každý fotograf s tím samozřejmě musí počítat. Nicméně bych chtěl upozornit na to, že tento jev je u takto širokého objektivu extrémní, pokud máme objektiv nakloněn nahoru nebo dolů. Jako ilustraci bych použil snímek z cíle Valašské rally 2019, kdy jsem IRIX umístil na monopod a zvedl do výšky cca 2m nad hlavu a pořídil tento snímek. Snímek považuji jako zpestření reportáže a navození atmosféry z tohoto závodu. Přes několik lidí v popředí bylo nemožné prodrat se dopředu, takže jsem zvolil zcela netypický úhel záběru. Jakékoliv rovnání svislic u těchto typů fotografií je nemyslitelné, jednak by perspektiva byla hodně zdeformovaná a hlavně na úhel cca 126° byste mohli okamžitě zapomenout, protože výřez by byl podstatně menší.

Perspektiva

Perspektiva

Závěr

Jedná se o velmi zajímavý objektiv, který je poměrně unikátní. Ačkoliv výrobce IRIX není úplně znám široké veřejnosti, tak se rozhodně jedná o konkurenta, který si na trhu určitě najde své místo. Práce s extrémním ohniskem nese jistá omezení a vlastnosti, na které je zkrátka potřeba si zvyknout. Na druhou stranu tento objektiv přináší do fotografie něco, co se dá označit jako viditelná přidaná hodnota. Kromě extrémně širokého úhlu se dají využívat další zajímavé vlastnosti tohoto objektivu, jako je práce s popředím apod. Malou nevýhodou může být manuální ostření, někdy by se zkrátka AF hodil, ale není to nic zásadního u objektivu této konstrukce.

Tímto objektivem jsem tedy nahradil hned dva Samyangy 10/2,8 a 8/3,5 rybí oko. Efekt rybího oka mne po několika letech přestal bavit a dle mého názoru se hodí na naprosté minimum fotografií, kvůli kterým není důvod ho mít a nosit.

Pokud vás recenze zaujala, můžete sledovat můj blog (ve kterém jsou i jiné recenze nebo návody na fotografování) a mou facebookovou stránku, na které pravidelně publikuji  fotografie nejen tímto objektivem.

Závěr