Koncem loňského roku jsem si pořídil právě tento objektiv – Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM ART za účelem posílení své foto výbavy v oblasti základních ohniskových vzdáleností. Tímto objektivem jsem nahradil Sigmu 17-70mm f/2,8-4 DC Contemporary. V této krátké recenzi bych chtěl shrnout první dojmy z tohoto objektivu, se kterým jsem již nafotil několik sportovních akcí. Je to právě sport, na který jsem si toto sklo pořídil. Opět bych chtěl zdůraznit, že se jedná o praktickou recenzí, která není nijak doložená nějakými laboratorními grafy apod. Papírově se jedná snad o nejlepší objektiv pro APS-C v tomto ohniskovém rozsahu. Dále bych chtěl podotknout, že z pohledu AF zde hodnotím toto sklo tak, jak jsem ho vybalil z krabice, tedy bez toho, aniž bych fotil někde nějaké stupnice a dle toho upravoval korekce BF/FF. Co se týká použitého fotoaparátu, tak ten je zde Nikon D7200 ve všech případech. Podotýkám, že na D7000 (který rovněž vlastním) není tento objektiv zdaleka tak spolehlivý, jako na D7200. Co se týká optické kvality, ta je podle mého názoru v podstatě bez kompromisní. Mechanická konstrukce je rovněž velmi kvalitní a v podstatě k ní na první pohled nemám výhrady. Následující odstavce záměrně věnuji autofocusu, protože právě ten patří mezi nejdiskutovanější témata na internetu.

Ostření v prachu

Ostření v prachu nebo ve sněhu tomuto objektivu nečiní nijak zásadní problémy. Při fotografování kratším expozičním časem a relativně vyšším clonovým číslem (např. f/5,6) je úspěšnost velmi vysoká (90%-100%) i za použití rohových AF bodů. Při nízkých clonových číslech např f/1,8 vzniká při rychlých pohybech vyšší odpad (nejspíš vlivem pomalejšího AF a minimální HO). Ačkoliv objektiv není pomalý, tak extrémně rychlý také není.

Sigma 18-35mm ART

Obr. 1 – Exif: čas 1/1250 s; clona f/5; ISO 320; ohnisko 35 mm; Fotoaparát: Nikon D7200

Zhoršené světelné podmínky

Tento objektiv je jednak zoomový, ale také disponuje nadstandardní světelností (ostatně proto ho lidi v mnoha případech kupují). Snížené světelné podmínky si tedy žádají přísné požadavky na ostřící systém. Fotografie na obrázku je pořízena asi 30 min. po západu slunce, kdy do úplné tmy už nebylo moc daleko. Byl jsem tedy nucen výrazně otevřít clonu a prodloužit expoziční čas. S úspěšností jsem byl velmi spokojený, že jsem to snad ani nečekal. Navíc u těchto typů fotografií nezáleží pouze na ostřícím systému, ale také na schopnostech fotografa udržet dlouhý expoziční čas a to vše při nedostatku světla. V podstatě z každé sekvence asi 3-5 fotografií vyšla minimálně jedna fotka, často 2-3, což při této kombinaci expozičního času, nedostatku světla a malé HO není vůbec špatné skóre. Kromě toho AF v těchto situacích nikdy nezaváhal tak, že by zbytečně přejel rozsah, takže z tohoto pohledu hodnotím velmi kladně.

Sigma 18-35mm ART

Obr. 2 – Exif: čas 1/60 s; clona f/2; ISO 800; ohnisko 18 mm; Fotoaparát: Nikon D7200

Absolutní tma

Jakmile se podmínky změní tak, že z nedostatku světla není v podstatě žádné světlo, blesku se vyhnout nedá, nicméně i s bleskem musí AF dobře pracovat. Tímto mám na mysli, že AF musí dobře sledovat objekty a nepřejíždět rozsah. V těchto situacích, kdy nejsou v okolí světelné zdroje (ani malé), tak používám často křížové ostřící body a také nejcitlivější bod na středu. I když eliminuji tímto riziko, tak přesto objektiv někdy nestihne zaostřit vůbec nebo zaostří špatně, ale nemám mu to za zlé, protože je i tak na tom v této oblastmi viditelně lepší, než Sigma 17-70mm Contemporary.

Sigma 18-35mm ART

Obr. 3 – Exif: čas 1/200 s; clona f/1,8; ISO 500; ohnisko 18 mm; Fotoaparát: Nikon D7200; Blesk: SB-600

Širokoúhlé detaily

S vysokou světelností souvisí také hloubka ostrosti, která je na ohnisku 18mm velmi zajímavá. Při fotografování na široké ohnisko z bezprostřední vzdálenosti vznikají často zajímavé efekty v souvislosti právě s hloubkou ostrosti. Opět v těchto případech používám raději křížové ostřící body, na rohové je AF občas nespolehlivý co do přesnosti. Nicméně práce s HO s takto světelným a širokým ohniskem mne velmi pozitivně překvapila. Minimálně jsem nečekal, že efekt bude tak moc výrazný. Podle mého názoru fotografie takto získají někdy zajímavý 3D efekt. Kromě toho je bokeh u tohoto skla podle mého názoru výborný.

Sigma 18-35mm ART

Obr. 4 – Exif: čas 1/4000 s; clona f/1,8; ISO 400; ohnisko 18 mm; Fotoaparát: Nikon D7200

Detaily

Co se týká větších detailů, tak tam není problém s ostřením i na krajní body, je-li fotografovaný předmět dostatečně velký a neobsahuje velké bílé plochy, na které se AF chytá hůře. Těchto typů snímků nikdy nefotím nějaké obrovské množství, nicméně v rámci zpestření samotné reportáže se hodí a světelný zoom je pro tyto účely podle mne úplně perfektní.

Sigma 18-35mm ART

Obr. 5 – Exif: čas 1/1600 s; clona f/1,8; ISO 800; ohnisko 26 mm; Fotoaparát: Nikon D7200

Z bezprostřední blízkosti

Zde jsem fotil poprvé cross country, někteří jezdci jeli hodně krajní stopou, že byli ode mne možná i 1 max. 2 metry. Tyto situace jsem fotil na vyšší clonová čísla, abych měl ostrou motorku i jezdce a minimalizoval riziko špatného zaostření. Přes to všechno jsem se ale obával, že úspěšnost bude hodně malá z takové blízkosti. Po prohlížení fotek v PC jsem byl velmi pozitivně překvapen, úspěšnost zaostření min. 80-90% (pro publikace na web v malém rozlišení cca 99%).

Sigma 18-35mm ART

Obr. 6 – Exif: čas 1/2500 s; clona f/4,5; ISO 320; ohnisko 18 mm; Fotoaparát: Nikon D7200

Odrazy

V rámci zpestření samotné reportáže občas fotím také různé detaily skrze sklo aj. části, které odrážejí světlo. V těchto případech někdy objektiv přejíždí rozsah, nicméně jakmile zaostří, tak většinou správně. Minimálně pro reportážní účely je to dostačující, protože nikde nepotřebuji tento typ fotek mít ve 24MPx 100% ostrý. To, že někdy objektiv přejíždí rozsah mě zde třeba také vůbec nevadí, protože na podobné fotografie je obvykle dost času.

Sigma 18-35mm ART

Obr. 7 – Exif: čas 1/640 s; clona f/2,2; ISO 1250; ohnisko 35 mm; Fotoaparát: Nikon D7200

Práce v protisvětle

Co se týká práce v protisvětle, tak z pohledu AF je v podstatě vše v pořádku. Jsou-li zde nějaké občasné problémy, tak jsou poměrně malé, až bych řekl zanedbatelné. Nicméně při práci v protisvětle zajímá fotografy také to, jestli objektiv vytváří nějaké nežádoucí odlesky a jiné optické vady. Sigma 18-35mm má velmi dobrou povrchovou úpravu, že jestli občas vytvoří někde nějaký nežádoucí odlesk, tak rozhodně není nijak velký, kvůli kterého bych musel fotku smazat apod. Důležité je také mít čistou přední čočku, kterou já nemám snad nikdy ve sportu, takže i toto mohou být potenciální zdroje některých problémů. Rozhodně práce v protisvětle nepatří mezi slabiny tohoto objektivu.

Sigma 18-35mm ART

Obr. 8 – Exif: čas 1/8000 s; clona f/2,2; ISO 3200; ohnisko 35 mm; Fotoaparát: Nikon D7200

Sledování objektu

Častá výzva pro ostřící systémy objektivů bývá schopnost sledování objektu v režimu AF-C. V podstatě tato schopnost úzce souvisí s rychlostí autofocusu. V této disciplíně objektiv opět musím velmi pochválit a pokrok v porovnání se Sigmou 17-70mm Contemporary jde vidět, nicméně na širokém konci ani Sigma 17-70mm nebyla v tomto ohledu rozhodně marná. Úspěšnost ostrých fotek zde nemohu hodnotit, protože ta je také z velké části závislá na expozičním čase. Pocitově AF pracuje moc hezky a to i v situacích, kdy se auto jakoby přibližuje k fotografované osobě (viz. tento případ, není to klasické „auto z boku“ v konstantní vzdálenosti od fotografa). Tyto záběry jsou na reportážní fotografii z rally poměrně časté a jsem rád, že zde nemám co vytknout.

Sigma 18-35mm ART

Obr. 9 – Exif: čas 1/200 s; clona f/10; ISO 160; ohnisko 22 mm; Fotoaparát: Nikon D7200

Panning

Pod pojmem panning mám v tomto odstavci na mysli např. driftující auto, opisující kružnici, v jejímž středu je fotograf s nastavením poměrně extrémně dlouhého expozičního času. Tato kombinace je totiž pro tyto efekty ideální, protože si fotograf může dovolit dát čas 1/30s apod. zcela jednoduše a poměrně s velkou úspěšností zaostření. Opět zde musí a) fotograf čas udržet z ruky a b) objektiv neomylně objekt sledovat, což Sigma umí řekl bych na jedničku. Při zvětšení fotky na 100% velikost je fotka ostrá minimálně v nějakém bodě, kde bylo ostřeno.

Sigma 18-35mm ART

Obr. 10 – Exif: čas 1/40 s; clona f/10; ISO 100; ohnisko 18 mm; Fotoaparát: Nikon D7200

Portréty ve zhoršených podmínkách

Výše uvedené odstavce v podstatě ukazují silné nebo minimálně nadprůměrné stránky tohoto objektivu. Situace, ve kterých jsem se dostal do problémů jsou v oblasti přesného ostření portrétů ve velmi špatných světelných podmínkách. Pro internetové publikace to ve většině případů není moc poznat, ale pokud fotím na ohnisko 35mm a clonu f/1,8, ostré jak břitva ty fotky na 100% rozlišení moc nejsou v drtivé většině případů. Na středový ostřící bod je to o něco lepší, ale k vysněné úspěšnosti 90% apod. to má i tak daleko.

Sigma 18-35mm ART

Obr. 11 – Exif: čas 1/200 s; clona f/2,2; ISO 1600; ohnisko 35 mm; Fotoaparát: Nikon D7200; blesk: SB-600

Závěrem

Abych shrnul tuto stručnou recenzi a první dojmy, které jsem nasbíral za několik měsíců, pak mohu tento objektiv doporučit. Optická kvalita je bez kompromisní stejně tak, jako mechanické provedení. Ostřící systém pracuje velmi dobře, velmi přesně, i když na těle D7200 není neomylný a má nějaké drobné mouchy, které třeba na těle D500 být ani nemusí, to ovšem nemám zjištěno ani vyzkoušeno. Rychlost autofocusu sice není úplně TOP speed, ale pro mé účely je dostačující. Některé možná překvapí poměrně velká hmotnost, bohužel kvalitní optika se světelností f/1,8 v zoom provedení něco váží, s tím se nic moc dělat nedá. Na druhou stranu nepotřebujete místo toho min. 2 pevná skla, ale stačí jedno zoomové, takže i samotná hmotnost Sigmy může být relativní pojem.

Sigma 18-35mm ART

Obr. 12 – Exif: čas 1/400 s; clona f/7,1; ISO 400; ohnisko 18 mm; Fotoaparát: Nikon D7200