V tomto díle si ukážeme, jak se dá fotografovat pod umělým osvětlením. Umělé osvětlení bych na úvod rozdělil do dvou kategorií na: místní a vlastní. Místním osvětlením mám na mysli jakékoliv umělé osvětlení, které je součástí dané akce (tzn. osvětlení hal, venkovní umělé osvětlení, světelné zdroje v pozadí apod.). Vlastní osvětlení jsou zejm. externí blesky, popř. nějaké světelné trubice apod., zkrátka jakýkoliv světelný zdroj, který my jako fotografové nosíme s sebou.
Fotografování v hale
Sportovní fotografie nabízí mnoho halových sportů. Já v halách fotím minimálně, nicméně občas ano. Na úvod vložím obyčejnou fotografii, kterou jsem vyfotil na judu. Světlo nebylo nijak zajímavé a bylo velmi slabé. V tomto případě si myslím, že jsou objektivy se světelností 2,8 nezbytné minimum pro tyto druhy sportů. I když jsem fotil na clonu f/2,8, tak stejně jsem měl ISO 2000 a více.
Venkovní fotografování
Další snímek, který zde vložím je ze SP ve skocích na lyžích. Závodní víkend v sobě zahrnoval 2 závody (jeden v sobotu a jeden v neděli tzn. družstva a jednotlivci). Já jsem si vybral sobotní závod pod umělým osvětlením. Zde jsem fotil bezzrcadlovkou Nikon Z6 s objektivem Sigma 135/1,8. Díky objektivu se světelností f/1,8 jsem používal i v noci velmi nízké hodnoty ISO. Zároveň bezzrcadlovka fungovala parádně a toto focení jsem si užil. Jediný problém, který jsem zaznamenal byl se správnou expozicí v situacích, ve kterých byl na fotografii sníh a zároveň kde bylo tmavé pozadí. U těchto typů fotografií mnou všude doporučovaný režim ostření matrix moc dobře nefungoval, což se ale dalo čekat (tzn. jednalo se o „expoziční extrém“ tj. černé pozadí a bílé popředí).
Znázornění pohybu dlouhou expozicí
Pod umělým osvětlením se dá kreativně experimentovat s délkou expozice. Tento snímek jsem pořídil ze stejného závodu jako předchozí, akorát jsem v tomto případě zvolil extrémně dlouhý čas expozice. Ideální je takto fotit v nějakém zajímavém momentu, který maximálně vynikne. V tomto případě zajímavě vynikla „kresba“ pohybu lyží.
Důraz na bokeh
Ve fotografii sportu pod umělým osvětlením se dá poměrně snadno pracovat s bokehem. Stačí si najít jakýkoliv lesklý předmět v popředí, který pod umělým osvětlením vytvoří vždy zajímavý efekt. Samozřejmě je nutné použít nějaký světelný objektiv a fotit na hodně otevřenou clonu (např. f/1,8 atd.). Myslím, že tento efekt dokáže příjemně zpestřit výslednou reportáž. Na tomto snímku jsem pořídil detail na brzdový kotouč, který jsem vyfotil v servisu skrz modrou pneumatickou hadici.
Silueta v popředí
Ne vždy je nutné mít nasvětlený hlavní objekt. V tomto případě bylo naopak nasvíceno pozadí. Tato fotografie byla pořízena v nočním servisu na Barum rally 2019. Záměrně jsem zaostřil na chlapce v popředí, který sledoval práci mechaniků v servisu. Snímek tak vytvořil zajímavou atmosféru pro doplnění reportáže z tohoto závodu.
Chytání blesků
Ve svém portfoliu mám mnoho fotografií (zejm. staršího data), na kterých se projevil záblesk některého externího blesku, který ovšem nebyl můj. Tyto fotografie jsem vyfotil tak, že jsem nastavil expozici okolo 1/6 s a fotil v místě, kde ostatní fotografové blýskali. Vzhledem k délce expozice se poměrně často stávalo, že mě auto nasvítili. Tomuto druhu focení jsem dal pracovní název „chytání blesků“. Tato metoda má ovšem jednu zásadní nevýhodu a tím je nemožnost fotit „na jistotu“. Dají se tímto vyfotit velmi zajímavé fotky, ale často vyjdou až na 10. pokus apod. Pokud nastavíte poměrně krátký čas (např. 1/20 s), pak máte malou šanci, že nějaký blesk „chytnete“, naopak pokud nastavíte delší čas (např. 1 s), pak chytnete několik blesků (záleží na počtu cizích blesků na scéně), takže auto bude na fotce třeba 10x přes sebe (což je na smazání). Úspěšnost této metody je závislá na mnoha okolnostech, které se vlastně ani nedají předem odhadnout. V každém případě můžete tuto metodu vyzkoušet, pokud máte omezený rozpočet. Na seriózní focení to ale rozhodně není.
Investice do externích blesků
Pokud vám už z chytání blesků dojde trpělivost a rozhodnete si pořídit vlastní blesky, pak bych měl pro vás tipy pro správný výběr. Na trhu existuje celá řada výrobců externích blesků od originálních (Nikon, Canon), přes alternativní (Metz, Godox, Quadralite) až po „low budget“ (Youngnuo, apod.). V minulosti se všude na internetu doporučovalo investovat do originálních blesků, což je sázka na jistotu. Nicméně vývoj jde kupředu a alternativní výrobci se snaží originálním bleskům přiblížit. V každém případě nechci zde psát závěry, zda koupit originální blesk nebo neoriginální (mám navíc zkušenost jen s Nikonem a Godoxem), ale chtěl bych spíše upozornit na parametry, které jsou ve sportu neocenitelné. Já jsem si vybral blesky Godox TT685 a 2x AD200. Tímto ale neříkám, že je to ta nejlepší varianta. Mne tato kombinace vyhovuje vzhledem k mým potřebám a požadavkům na tento systém.
Parametry blesků, podle kterých je vhodné vybírat externí blesky pro sportovní fotografii:
- Podpora TTL – Rozhodně doporučuji kupovat externí blesky s podporou TTL řízení, pokud to mají být vaše hlavní blesky. Jako doplňkové blesky (třeba záblesky v pozadí atd.) by mohly být bez TTL.
- Rádiový systém ovládání – Ovládání blesků „na dálku“ je ideální s rádiovým systémem (výhody: flexibilita, dosah, spolehlivost), který podporuje TTL stejně tak, jako samostatné blesky tohoto systému.
- Integrovaný rádiový přijímač – Velmi dobrá vychytávka je, když blesky tohoto systému mají integrovaný rádiový přijímač. Výhoda je, že nemusíte mít u blesku externí přijímač (krabičku s dalšími bateriemi apod.). Tuto možnost mají i mé blesky Godox nebo Nikon SB5000.
- Baterie – Blesky jsou obvykle napájeny AA bateriemi, ale existují některé modely, které jsou napájeny Lithiovými bateriemi. Výhoda Lithiových baterií je jednoznačně výdrž. Pokud fotíte za akci hodně fotek s bleskem a nebaví vás neustále měnit baterie AA, pak blesky s Lithiovými bateriemi rozhodně doporučuji, byť jsou o něco málo dražší. Jako příklad uvedu z Barum rally 2019, kde mi moje AD200 vydržely 3 dny bez nabíjení.
- Výkon blesku – Pokud máte blesky na noční focení, tak tam výkon nehraje velkou roli a jsou zde dostačující běžně dostupné blesky se směrným číslem Gn = 30 (ohnisko 28 mm, ISO 100). Pokud ale chcete fotit s bleskem ve dne (např. proti slunci), tak zjistíte, že je potřeba minimálně 4x vyšší výkon, takže minimálně blesky s výkonem 200 Ws a víc.
- Doba nabíjení kondenzátoru – Každý blesk má definovanou dobu nabíjení kondenzátoru, která je závislá na výkonu záblesku (obvykle se udává při plném výkonu). Např. moje AD200 se při plném výkonu nabije okolo 2,1s. Výhoda se projeví zejm. v noci, kdy blesk blýská např. na 1/32 výkonu, kdy je doba nabíjení velmi rychlá.
- Cena – V souvislosti s focením sportu je třeba si uvědomit, že se teoreticky může stát, že o blesk na dané akci přijdete (přejede ho auto, dostane se do něj voda, atd.). I když se snažím dávat blesky do míst s minimálním rizikem, tak stát se může kdykoliv cokoliv (např. když auto havaruje apod.). Je pak tedy rozdíl, když vám auto srazí Nikon SB5000 za cca 15 000 Kč nebo nějakou čínu za 1 500 Kč. Ostatně to si musí rozhodnout každý sám. Myslím si, že je dobré mít součástí systému třeba jen jeden doplňkový externí blesk „za pár korun“, o který když přijdete, tak vás to nebude tolik mrzet jako když byste měli přijít o nějaký TOP blesk. Tento blesk si pak můžete dovolit dát i někde „na zem“ atd.
Externí blesky v prostoru
Přejděme od teorie k praxi. Tento snímek jsem pořídil během nočního průjezdu na rally, kde jsem umístil 3 externí blesky do prostoru. Na stativ jsem zezadu umístil jednu AD200. Druhou AD200 jsem ukotvil k vinici na levou stranu silnice. Oba tyto blesky nasvítily auto a prach za ním. Třetí blesk TT685 jsem dal na protilehlou stranu silnice a nasvítil jsem s ním rovněž prach za autem.
Focení s externími blesky ve dne
Zde jsem si vzal dvě AD200, kterými jsem nasvítil auto z vnitřku zatáčky. Dlouhá expozice vytvořila zajímavý dynamický efekt v pozadí, naopak ostré auto v popředí je částečná zásluha krátkým a silným zábleskem. Jeden blesk jsem umístil šikmo za auto a druhý šikmo před auto. Scénu jsem tedy nasvítil „do kříže“.
Noční fotografie s důrazem na pozadí
Pro noční fotografie je dobré hledat místa, která mají zajímavé pozadí (tzn. jsou-li v pozadí světelné zdroje). V tomto případě tvoří červené pozadí světlice diváků. Na auto jsem si posvítil opět kombinací dvou AD200. Oba blesky svítily opět „do kříže“ z poměrně velké vzdálenosti. Pro AD200 toto ovšem nebyl žádný problém, v noci i tak blýskaly na velmi nízký výkon.
Fotografování proti slunci
Jak asi víte, tak směrné číslo blesku klesá s přicloněním objektivu. Jinými slovy řečeno čím více budete zvyšovat clonu objektivu, tím kratší dosah záblesku bude mít jakýkoliv externí blesk. Moderní zrcadlovky umožňují synchronizaci blesku s krátkými časy závěrky např. 1/1000 s, nicméně i v HSS režimu je dosah záblesku menší. Pokud si dáte tyto dvě souvislosti dohromady, tak zjistíte, že za slunečného dne klesne GN běžného blesku natolik, že je zkrátka běžný blesk pro sport nepoužitelný. Tuto vlastnost mohu samozřejmě potvrdit i z praxe, kde jsem mimo jiné zjistil, že výkon záblesku 200 Ws je nezbytné minimum pro tento druh fotografie. V tomto případě jsem použil jeden blesk AD200 s klasickou hlavou a reflektorem (GN = 60 při ohnisku hlavy 28 mm) a malý blesk TT685. I když jsem použil záblesk 200 Ws, tak i tak jsem musel blýskat z poměrně krátké vzdálenosti (přibližně 4 metrů), aby se záblesk projevil na expozici. Blesk TT685 jsem umístil ještě blíže k autu.
Závěr
Fotografování pod umělým osvětlením přináší do sportovní fotografie zase něco specifického. Na úplný závěr bych chtěl dodat, že je potřeba předem zvážit, zda je vhodné používat externí blesk na dané akci. Na rally není používání blesků nic netypického, ani výjimečného. Rally fotí s bleskem téměř všichni (minimálně v noci) po celém světě. Existují ovšem sporty, kde je použití blesku velmi nevhodné a může sportovce do jisté míry omezit.
Pokud jste ještě neviděli předchozí články tohoto seriálu fotografujeme sport, tak je určitě nezapomeňte navštívit. Pokud vás obsah mého webu a blogu zaujal, budu rád, když mne budete sledovat také na mé facebookové stránce nebo na stejnojmenném Instagramu.
osvětlení
Super článek díky