V tomto článku se zaměřím na svůj 3. objektiv s bajonetem „Nikon Z“, který používám již delší dobu (cca rok). Jak jsem zmínil v jednom z předchozích dílů, jsem zastáncem objektivů s tzv. pevným ohniskem a to zejm. v nějakém „základním rozsahu“. Dříve recenzovaný Nikon 85mm f/1,8 S Line a Nikon 20mm f/1,8 S Line nyní doplní právě „pětatřicítka“. Volba k doplnění „mezičlánku“ mezi ohniskem 20mm a 85mm tedy padla na 35mm.
Kombinaci objektivů s ohniskem 20 + 35 + 85 mm považuji za výbornou, která pro mé účely plně vyhovuje. Na bajonetu F jsem dříve fotil na ohniska 24 + 50 mm a nebylo to ono. S kombinací „20-85mm f/1,8“ jsem tedy plně spokojený.
Úvod
Na úvod bych opět shrnul základní parametry:
- Hmotnost: cca 370 g
- Min. ostřící vzdálenost: 0,25 m
- Rozsah clonových čísel: f/1,8 – f/16
- Optika: 11 čoček / 9 členů
- Počet lamel clony: 9
- Závit na filtry: 62 mm
- Ostření: AF, MF
- Ovládací prvky na objektivu: Přepínač AF/MF; jeden prstenec
- Utěsnění proti dešti / prachu: ANO
- Obrazový úhel na FF snímači: 63°
Ohnisko 35mm
Ohnisko 35mm (na FF snímači) pro mne reprezentuje klasický a přirozený úhel záběru, který není ani dlouhý, ani široký. Z mého pohledu je ohnisko 35mm dobré zejm. v tom, že se s ním dají fotit relativně široké kompozice, které téměř vůbec nedeformují proporce objektů.
Optické vlastnosti
Optika je zde opět velmi dobrá jako u celé řady objektivů řady S Line, akorát vinětace a chromatická aberace je v určitých situacích (clona f/1,8) viditelná a je potřeba provádět softwarové korekce. Ostrost a přenos kontrastu je určitě pozitivní vlastnost tohoto objektivu zejm. na menší snímače (24 Mpx), které nemají tak vysoké nároky na vykreslení detailů v jemném rozlišení. I když se jedná o velmi dobrý objektiv, tak v rámci řady „S“ bych čekal možná něco víc. Optika objektivu 20mm f/1,8 S Line mne zaujala více a to si myslím, že se z konstrukčního hlediska jedná o náročnější ohnisko na optimalizaci optické soustavy. Abych to shrnul, tak optice dávám 7 bodů z 10 (chvalitebná s rezervou na zlepšení).
Lidé
Na focení lidí používám nejčastěji ohniska 35 a 85mm. V případě ohniska 35mm mám rád, když fotografie vypadá jako „3D“, tedy s nějaký prostorem okolo a pozvolným náběhem hloubky ostrosti.
Hloubka ostrosti a světelnost
Tento objektiv používám samozřejmě i na akční záběry v terénu. Pakliže fotím sport z blízkosti, je hloubka ostrosti poměrně malá vzhledem k tomu, že se jedná o širší úhel záběru. Světelnost f/1,8 je ideální do horšího světla a zároveň umocňuje efekt malé hloubky ostrosti (v porovnání s např. Nějakým zoomem 24-70/2,8 atd.). Rovněž mám rád vyšší dynamický rozsah pro editaci a ten je vyšší, jelikož mohu fotit na nižší ISO kdekoliv a kdykoliv. I když je pro akci pevné ohnisko malinko nepraktické vzhledem k jeho konstantě daném úhlu záběru, tak naopak ve světelnosti spočívá jeho hlavní výhoda, kvůli které ho mám (f/1,8 zoom na Z bajonet aktuálně ještě žádný není).
Reportážní fotografie
Jak jsem tedy uvedl, tento objektiv používám na reportážní účely ať už na trati, tak zejm. mimo trať, když fotím atmosféru a lifestyle. Na dalším ukázkovém snímku je možné vidět jednak příklad použití tohoto ohniska, ale pak také pozvolná hloubka ostrosti (o které jsem psal výše), která se postupně zmenšuje. Snímek je zde záměrně bez ořezu, aby vynikla HO.
Rychlá akce
Hlavní kritérium pro to, aby měl pro mne reportážní objektiv význam, je schopnost zaostřit rychlou akci. I když je na trhu řada jiných (opticky kvalitních) pevných skel s ohniskem 35mm, tak málokteré dokáže splnit toto moje hlavní kritérium. Možná bych si snad i troufl napsat, že pokud chcete a) pevné sklo 35mm a zároveň b) rychlé sklo, tak žádná jiná možnost na Nikon aktuálně neexistuje. Krokové motory v objektivech jsou dnes již standard, proto má-li jakýkoliv objektiv krokový motor (motory), lze již předem předpokládat, že jeho rychlost ostření bude minimálně nadprůměrná. Tento objektiv má opět motory 2 a technologii Multi-focusing, což je aktuálně to nejvíc, co u Nikonu můžete dostat, z pohledu rychlosti ostření.
Přesnost ostření
Samotná přesnost ostření je opět velmi dobrá, což je zejm. díky tomu, že se jedná o objektiv na bezzrcadlovku. Jediné menší problémy mám v situacích, kdy fotím něco hodně rychlého z extrémně malé vzdálenosti, kde dost možná hraje roli zpoždění v hledáčku mého Nikonu Z6. Je tedy dost možné, že vy co máte např. Z9, tak tento problém mít nebudete (když tak můžete mi napsat dolů do komentářů).
Bokeh
Hodnotit bokeh je vždy subjektivní záležitost podle toho, jaký „typ bokehu“ člověk požaduje. U ohniska okolo 35mm mám rád „členitý bokeh“, který tento objektiv má. Jediné, co mi na bokehu vadí, tak je aberace v protisvětle, která je bohužel i v bokehu, nejen tedy na ostrých hranách. Aberace se dá v postprocesu desaturovat, takže ve výsledku nepoutá tolik pozornosti. Jinak proti bokehu nic nemám a opět světelnost f/1,8 je pro bokeh pouze a jen pozitivní vlastnost.
Detaily
Pro focení detailů zejm. v oblasti automotive, je „pětatřicítka“ z mého pohledu naprosto ideální ohnisko. Veškeré výše uvedené atributy (HO, světelnost, atd.) tomuto ohnisku pomohou. Minimální ostřící vzdálenost je 0,25m, což je poměrně málo, i když ohledně makro detailů zde nemůže být řeč. Na Makro detaily jsou vhodné objektivy 50mm f/2,8 MC a 105mm f/2,8 MC.
Noční fotografování
Jeden z hlavních důvodů, proč jsem kupoval ohnisko 35mm, bylo fotografování v noci. Právě v noci mám širší ohniska velmi oblíbená. Prakticky nikde jsem nezaznamenal žádné rušivé odlesky, kvůli kterým bych musel nějakou fotku smazat. Co se týká ostření, tak opět funguje velmi dobře i v noci, takže i v tomto ohledu mne recenzovaný objektiv nezklamal.
Závěr
Jak jsem již uvedl v úvodu, tak tento objektiv používám pouze v situacích, kdy můj hlavní objektiv 20mm S Line je pro danou kompozici dost široký a 85mm S Line extrémně dlouhý. Těchto situací sice není mnoho, pořád fotím primární část reportáže na ohniska 20mm a 85mm (135mm také), nicméně pro výše uvedené situace jsem rád, když mohu do batohu sáhnout právě po pětatřicítce. Objektiv je až na několik drobností velmi povedený a v dané cenové kategorii nemá podle mého názoru konkurenci v poměru cena / výkon / hmotnost / rychlost AF.
Napsat komentář