V prvním díle této série jsem vám představil Nikon 85mm f/1,8 S Line, který tvoří neodmyslitelnou součást mé foto výbavy. Druhý S Line objektiv, který rovněž používám už delší dobu, je ultra širokoúhlý Nikon 20mm f/1,8 S Line. V tomto článku vám o něm něco napíši, nicméně opět se bude jednat o shrnutí zajímavých vlastností pro sportovní a reportážní fotografii v praxi. Nejedná se tedy opět o žádné srovnávání MTF křivek apod. s konkurenčními objektivy, ale o recenzi z uživatelského pohledu, zaměřenou na fungování tohoto objektivu.
Na úplný úvod bych se jen krátce zmínil k tomu, co mě vedlo k přechodu na tento objektiv. Jako předchůdce jsem využíval Nikon 24mm f/1,8 ED G (s bajonetem F), o kterém jsem zde už něco psal dříve. Jelikož jsem zastánce objektivů s pevným ohniskem, ohnisko 24 mě úplně ideálně nesedělo a chtěl jsem něco širšího a když jsem už přecházel, zvolil jsem rovnou nejmodernější technologií systému Z. Rovněž jsem i v minulosti měl zoomový Nikon 16-35mm f/4 VR, který měl už horší světelnost a optické vlastnosti (byť rozhodně nebyl špatný, ale čím jsem starší, tím více kladu na techniku vyšší kvalitativní požadavky).
Úvod
Na úvod bych se krátce zmínil o jeho základních parametrech:
- Hmotnost: cca 505 g
- Min. ostřící vzdálenost: 0,2 m
- Rozsah clonových čísel: f/1,8 – f/16
- Optika: 14 čoček / 11 členů
- Počet lamel clony: 9
- Závit na filtry: 77 mm
- Ostření: AF, MF
- Ovládací prvky na objektivu: Přepínač AF/MF; jeden prstenec
- Utěsnění proti dešti / prachu: ANO
- Obrazový úhel na FF snímači: 94°
Ohnisko 20mm
Ohnisko 20mm je na FF snímač z mého pohledu přesně to, co jsem na FF několik let hledal. Úhel záběru je velmi široký, odpovídající úhlu 94° a zároveň nijak extrémně nedeformuje objekty. I když jsem v minulosti míval i řadu podstatně širších objektivů, tak jsem vlastně zjistil, že úhel záběru 20mm ohniska je pro mne dostačující na minimálně 95% širokých záběru. Samozřejmě na zpestření reportáže by se občas hodilo i ještě něco širšího, nicméně nic širšího už není dle mého názoru nezbytně nutné.
Optické vlastnosti
Optické vlastnosti patří bezesporu mezi pozitivní vlastnosti tohoto objektivu. Ostrost je špičková a to nejen na středu obrazu, ale i na krajích. Rovněž objektiv není tzv. měkký na nízká clonová čísla. Kromě toho všeho objektiv přenáší velmi dobře kontrast, takže i agresivnější editace apod. nevytvoří různé aury aj. nepříjemné vady např. okolo větví stromů apod. Kromě toho má objektiv výborně zvládnuté potlačení chromatické aberace i vinětace, kterých jsem si vlastně nikdy ani pořádně nevšiml v praxi (asi i proto, že RAWy Nikonu v sobě obsahují nějaké korekce, nicméně jestli tam jsou nebo nejsou osobně vlastně vůbec neřeším, zajímá mne vždy výsledek v praxi). Za posledních x let mě rukama prošlo už hodně širokoúhlých nebo ultraširokoúhých objektivů na Nikon (některé jen na zkoušku), nicméně s klidným svědomím mohu napsat, že tomuto se nevyrovnal po optické stránce ani jeden. Optika tedy u mě získává 10 bodů z 10.
Protisvětlo
Pro mne jedno z nejdůležitějších kritérií, při výběru širokého nebo ultraširokého ohniska, je schopnost práce v protisvětle. Jako první bych velmi kladně zhodnotil schopnost odolat odleskům v protisvětle, které jsou eliminovány na výborné úrovni. Druhá pro mne zajímavá vlastnost je tvar hvězdy v protisvětle (na vysokém clonovém čísle). Velmi mne baví fotit tímto stylem a díky skvělému snímači moderních bezzrcadel se na nízké hodnoty ISO dají tzv. vytáhnout stíny prakticky z čehokoliv.
Minimální ostřící vzdálenost
Další výborná vlastnost tohoto objektivu je minimální ostřící vzdálenost, která je velmi malá a umožňuje tak poměrně velké zvětšení. Velmi jsem si oblíbil focení různých detailů v servisu, které mimochodem získají zajímavou perspektivu a hloubku díky širokému ohnisku. Součásti tohoto bodu bych rovněž ocenil bokeh, který je velmi příjemný a ani v bokehu není vidět žádná výrazná barevná vada, jako to má řada objektivů s bajonetem F. Kromě toho všeho je možné si všimnout, jaký krásný přechod (z mého pohledu) je mezi ostrou částí fotografie a neostrou částí bokehu.
Lidé
Co se týká focení lidí, tak je samozřejmě jasné, že se nejedná o žádný portrétní objektiv, nicméně tím, že není úplně typický, dokáže být někdy svými vlastnostmi velmi zajímavý. Fotím tedy tímto objektivem i lidi v rámci lifestyle fotografie, ovšem ve velmi omezené míře, protože nic se nesmí přehánět. Velmi se mi líbí možnost práce s úmyslně zkresleným / deformovaným popředím a zároveň poměrně věrohodně zobrazeným hlavním objektem. Totiž pokud se s ohniskem 20mm komponuje citlivěji a s prostorem okolo, pak zkreslení proporcí hlavního objektu je minimální. V každém případě pro tento styl fotografie je určitě větší „sázka na jistotu“ pevná pětatřicítka, nicméně v rámci pestrosti reportáže je určitě i dvacítka velmi přínosná. Mimochodem ohnisko 35mm v mé výbavě dlouho chybělo, ovšem v sezóně 2022 mám už k dispozici i toto ohnisko a opět v prémiové řadě Nikon S-Line. Nejspíš tedy někdy koncem roku 2022 přijde recenze i na toto ohnisko.
Hloubka ostrosti a světelnost
Podle světelnosti v názvu je zcela jasné, že se jedná o objektiv s určitou možností práce s malou hloubkou ostrosti. Pozvolný přechod do bokehu jsem již demonstoval na příkladu výše. I když u ohniska 20mm není práce s malou HO nějak extrémně významná, tak pořád považuji za benefit mít tuto možnost. Kromě malé HO určitě oceníte také relativně malý závit na filtry (oproti zoomové 14-24mm/2,8 S-LINE atd.). Kromě toho světelnost f/1,8 vám dovoluje pracovat v jakýchkoliv světelných podmínkách. V podstatně tedy vždy máte lepší výchozí pozici, než-li byste byli se zoomy o světelnosti f/4 nebo f/2,8 apod., což je rozhodně obrovská výhoda.
Reportážní fotografie
Focení sportu a reportáže je primárně o focení objektů v pohybu, takže bych měl zhodnotit ostřící systém. Jako je již u Nikonu standard, tak řada S-Line vyniká nejen vysokou kvalitou optiky, tak rovněž i technologicky se jedná o vrcholovou řadu Nikonu Z. Objektiv Nikon 20mm S-Line tedy z tohoto hlediska není žádná výjimka a ucelenou řadu těchto skel doplňuje. Ostření je svižné a pro mé účely zcela dostačující na vše. V souvislosti s tímto bych zmínil technologii ostření tohoto (nejen tohoto) skla, označovanou jako „Multi FS“. Jedná so o 2 AF motory, které „jezdí proti sobě“, takže rychlost AF je tímto výrazně zrychlená, což je z mého pohledu výborná vlastnost. Kromě toho je ostření tiché, což ocení zejm. ti, kteří zkouší natáčet i nějaká videa.
Rychlá akce
Požadavky na AF systém během cyklistického závodu jsou minimální, protože se jedná o poměrně pomalý sport. Náročnější jsou auta, takže přikládám další ukázku. Fotka je focena navíc z extrémně malé vzdálenosti (2m max.) a na plně otevřenou clonu. Pro AF systém se z mého pohledu jedna o jednu z nejnáročnějších situací. I s těmito situacemi si Nikon 20S poradí výborně (v ukázce níže akorát stříkala voda a AF se chytal více vody, což není nic překvapivého a dalo se to čekat, takže sekvence není celá ostrá).
Přesnost ostření
K přesnosti ostření bezzrcadlovek už toho bylo napsáno hodně a ani ultraširoká ohniska nejsou výjimkou. Ostření je přesné, akorát preferuji ostření na menší AF oblasti, aby přesnost byla zaručená i v případech, kdy hlavní objekt není na fotce dostatečně blízko.
Ostření v noci
Říká se, že ostření v noci u bezzrcadlovek Z6 první generace není úplně ono, na druhou stranu je potřeba srovnávat srovnatelné. Na této akci, odkud pochází fotografie (Rally Hustopeče 2021) jsem měl shodou okolností zapůjčený i objektiv 14-30mm f/4 (Z-mount). Za denního světla mají oba objektivy dobrý AF systém, oba mají společného to, že mají bajonet Z. Kromě toho jsem je srovnával na stejném těle (Z6 1. generace). Jediný papírový rozdíl tedy byla světelnost (když odmyslím srovnání pevného vs. zoomového skla). Výsledek byl sice trochu očekávaný, nicméně ve velké tmě ostřila tato dvacítka podstatně lépe. Tohle je tedy hlavní sdělení tohoto odstavce, protože na focení bleskem s delšími časy člověk nutně f/1,8 nepotřebuje, nicméně z pohledu citlivosti AF systému je to určitě velmi přínosný benefit, na který je potřeba brát zřetel.
Symetrie na závěr
Na závěr tentokrát vlastně není co bych měl shrnout, protože se jedná o nejlepší utraširokoúhlý objektiv se světelností f/1,8 od Nikonu. S touto světelností neexistuje žádná konkurence, takže pokud vyžadujete světelnost f/1,8 (např. z výše uvedených důvodů) a zároveň jste z pohledu kvality optiky a AF systému nároční uživatelé, pak stačí najít v peněžence necelých 30 000 Kč a není co řešit. Pakliže máte omezený rozpočet a nižší požadavky na kvalitu, tak jistě najdete řadu dalších dobrých nebo i chvalitebných objektivů. V každém případě s odstupem času mohu říct, že jsem s tímto sklem prakticky na 100% spokojený a to jsem snad ještě nikdy v žádné recenzi nenapsal.
Minulou recenzi na Nikon 85mm f/1,8 S-LINE jsem doplnil nyní o 20mm f/1,8 S-LINE. Příští díl této série bude třetí reportážní sklo, které tuto dvojici v mé brašně doplňuje a tím je 35mm f/1,8 S-LINE.
Napsat komentář