V tomto článku vám představím jeden ze svých nejpoužívanějších objektivů – Nikon 85mm f/1,8 S. Tento objektiv už aktivně používám cca 1 rok, tak jsem se rozhodl vám o něm něco napsat. Opět se nejedná o žádnou recenzi laboratorních testů a srovnávaček, ale o soupis svých pocitů a důvodů, proč jsem si vybral právě toto výborné sklo.
Na úplný úvod bych jen uvedl, že jsem zejm. v loňském roce hodně využíval Sigmu 135mm f/1,8 ART, kterou mám doposud, ovšem často jsem míval problém s tím, že byla dlouhá a neměl jsem kde ji „ucouvat“. Jelikož nepoužívám žádný objektiv typu 70-200mm f/2,8, tak to byl viditelný limit a právě proto jsem pořídil tuto pevnou pětaosmdesátku, abych pokryl tento rozsah. Rovněž jsem chtěl na své dvě Z6ky pořídit i nějaký zetový objektiv a právě tento byl můj první.
Úvod
Na úvod bych se krátce zmínil o jeho základních parametrech:
- Hmotnost: cca 470 g
- Min. ostřící vzdálenost: 0,8 m
- Rozsah clonových čísel f/1,8 – f/16
- Optika: 12 čoček / 8 členů
- Počet lamel clony: 9
- Závit na filtry: 67 mm
- Ostření: AF, MF
- Ovládací prvky na objektivu: Přepínač AF/MF; jeden prstenec
- Utěsnění proti dešti / prachu: ANO
- Obrazový úhel na FF snímači: 28,5°
Ohnisko 85mm
V době, kdy jsem tento objektiv kupoval (cca před rokem) jsem neměl pokryté ohnisko okolo 85mm. Zaměřil jsem se tedy na pevné ohnisko 85mm, kterému jsem dal přednost před zoomy s horší světelností. Na ohnisku 85mm se mne mimo jiné líbí „pozvolná hloubka ostrosti“, díky které mají fotografie zajímavý prostorový 3D vjem, který u plnohodnotných teleobjektivů (cca 135mm a více) není. Zvažoval jsem také koupit Sigmu 85/1,4 ART, nicméně touha po nejmodernějších technologiích v kompaktní velikosti zvítězila.
Lifestyle a zákulisí
Součástí každé reportáže fotím také něco ze zákulisí a lifestyle fotografie. Jedná se dnes již o nutnou a důležitou součást jakékoliv reportáže. Na tyto účely jsou pevná, světelná skla jako dělaná a také řada mých kamarádů je rovněž využívá. V těchto situacích je také často velmi důležité maximálně oddělit pozadí od hlavního objektu, protože v servisech aj. zázemí sportovců je pozadí fotograficky přeplácané a extrémně rušivé. Na fotky typu lifestyle jsem si pětaosmdesátku oblíbil natolik, že ji prakticky nesundávám z jednoho foťáku (fotím vždy na 2 těla). Ostatně tématu lifestyle fotografie ve sportu jsem zde věnoval v minulosti samostatný článek, který v případě zájmu najdete kliknutím zde.
Detaily
Podobnou kapitolou jako je lifestyle fotografie jsou detaily. Fotografování detailů v servisech apod. považuji opět za dnes již běžnou součást jakékoliv reportáže a opět zde považuji za benefit mít pevné sklo s vysokou světelností. Detaily se občas fotí ve špatném světle a opět je zde výhodné používat nízkou hloubku ostrosti. Velká nevýhoda tohoto skla je poměrně vysoká minimální ostřící vzdálenost, takže na nějaké makro nebo pseudo-makro detaily určitě zapomeňte. V každém případě, kdybych si měl vybrat jediný objektiv do servisů apod., byla by to určitě tato pětaosmdesátka (nebo 85mm f/1,2 S Line, která by měla být uvedená na trh ještě v letošním roce). Opět jsem na focení detailů ve sportu napsal nedávno článek, který můžete najít na mém blogu zde.
Reportážní portréty
Součástí reportáže jsou také fotografie portrétů, které nazývám reportážní portréty. Tyto portréty se fotí v daném čase, za daných podmínek a na daném místě, takže fotograf si zkrátka nemůže vybrat ideální čas na focení (zlatou hodinku apod.), nemůže si vybrat ani pozadí, rozložit dokola softboxy, odrazky apod. Zkrátka u focení reportážních portrétů má fotograf k dispozici jen foťák s objektivem. Aby toho nebylo málo, tak často bojuji s rušivým pozadím (reklamy, pořadatel nebo fotograf v reflexní vestě v pozadí, různé stojany, zábradlí atd.), které se snažím eliminovat malou HO (ano, už to tady opakuji asi počtvrté), ořezem a užším úhlem záběru, který mi poskytuje pětaosmdesátka. Pro tyto účely mám tedy opět nejraději toto ohnisko. V minulosti jsem fotil na ohnisko 50mm, ale to mě tolik nesedlo, i když i padesátka měla a má své kouzlo, ale zase člověk nemůže mít „všude všechno“.
Bokeh je pro mne jedno z nejvyšších kritérií při výběru objektivů
Experimenty s bokehem mám v reportážní fotografii velmi rád a považuji to za jeden z nejvíce tvůrčích prostředků pro to, aby reportáž vypadala v globálu jinak a třeba i lépe. Všechny tyto fotografie fotím na plně otevřenou clonu f/1,8. Bokeh tohoto objektivů považuji určitě za nadprůměrný a upřímně jsem zvědavý, jak bude na bajonetu Z vypadat již zmíněné sklo 85mm f/1,2, které ještě není na trhu.
Akční fotografie
Focení lidí, detailů apod. mimo sportoviště jsou všechno doplňkové fotografie k reportáži, kde tento objektiv využívám prakticky pořád. Tyto typy výše uvedených fotek nejsou ovšem jediné, kde toto sklo používám. Aktivně tímto sklem fotím i akční snímky, protože ostření je velmi rychlé, navíc i tiché (pro ty, kteří chtějí zkusit třeba i video). Akční snímky tedy zvládá toto sklo z pohledu AF výborně i na plně otevřené cloně (kdy je HO minimální).
Rychlá akce
Focení plavání, běhů apod. není ani pro pomalý AF prakticky žádný limit, proto přejdeme na akci ve vyšších rychlostech. Jelikož jsem fotograf převážně motorsportu, tak následující ukázky budou z rally, kde opět tímto objektivem fotím více, než by se mohlo na první pohled zdát.
Limit rychlosti AF
Ačkoliv se to možná bude zdát neuvěřitelné, tak na samotný limit rychlosti AF u tohoto skla jsem v praxi nenarazil. Člověk dříve narazí na limit zpoždění hledáčku současných bezzrcadlovek, o kterém jsem psal v samostatném článku zde (Nikon Z9, který bude světu představen v brzké době, určitě podobný problém mít nebude, uvidíme …). Tímto chci akorát upozornit na to, že pokud máte Z6/7 atd. a řešíte, jestli toto sklo bude dostatečně rychlé nebo ne, tak předpokládám, že limitující pro vás nebude rychlost samotného skla, jako ostřící systém foťáků (který sice není špatný, ale má své limity).
Výhody malé velikosti a nízké hmotnosti
Další výborná vlastnost tohoto skla je jeho velikost. Rád fotím různě z podhledů nebo nadhledů a držet v těchto polohách např. 2 Kg sklo je po nějaké době dost nekomfortní. Toto sklo neváží ani 0,5 Kg, takže člověk ho skoro ani nepociťuje.
Noční fotografování
Občas fotím také v horších světelných podmínkách, kterými mohou být haly, temné lesy a nebo třeba noční focení. V těchto situacích je v porovnání se zoomy f/2,8 atd. opět výborná vlastnost světelnost, díky které člověk může fotit na nižší ISO a mít tak k dispozici vyšší DR a nižší šum. Jediný praktický limit zde nastává opět spíše na straně těla (Z6/7), kdy v extrémní tmě (bez okolních světel atd.) je ostření dost nespolehlivé (což ovšem ani u levnějších zrcadlovek nebyla žádná hitparáda).
Hledání kompozic a momentů na závěr
Fotografování reportáže je pro mne také o hledání kombinací sportovce s popředím a pozadím. Pro tyto účely mě rovněž toto ohnisko plně vyhovuje, protože je zkrátka tak akorát, ani široké, ani dlouhé.
Napsat komentář