V tomto článku vám představím jeden ze svých nejpoužívanějších objektivů – Nikon 85mm f/1,8 S. Tento objektiv už aktivně používám cca 1 rok, tak jsem se rozhodl vám o něm něco napsat. Opět se nejedná o žádnou recenzi laboratorních testů a srovnávaček, ale o soupis svých pocitů a důvodů, proč jsem si vybral právě toto výborné sklo.

Na úplný úvod bych jen uvedl, že jsem zejm. v loňském roce hodně využíval Sigmu 135mm f/1,8 ART, kterou mám doposud, ovšem často jsem míval problém s tím, že byla dlouhá a neměl jsem kde ji „ucouvat“. Jelikož nepoužívám žádný objektiv typu 70-200mm f/2,8, tak to byl viditelný limit a právě proto jsem pořídil tuto pevnou pětaosmdesátku, abych pokryl tento rozsah. Rovněž jsem chtěl na své dvě Z6ky pořídit i nějaký zetový objektiv a právě tento byl můj první.

Úvod

Na úvod bych se krátce zmínil o jeho základních parametrech:

  • Hmotnost: cca 470 g
  • Min. ostřící vzdálenost: 0,8 m
  • Rozsah clonových čísel f/1,8 – f/16
  • Optika: 12 čoček / 8 členů
  • Počet lamel clony: 9
  • Závit na filtry: 67 mm
  • Ostření: AF, MF
  • Ovládací prvky na objektivu: Přepínač AF/MF; jeden prstenec
  • Utěsnění proti dešti / prachu: ANO
  • Obrazový úhel na FF snímači: 28,5°
Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Nikon 85mm f/1,8 S Line (foto: www.nikon.cz)

Ohnisko 85mm

V době, kdy jsem tento objektiv kupoval (cca před rokem) jsem neměl pokryté ohnisko okolo 85mm. Zaměřil jsem se tedy na pevné ohnisko 85mm, kterému jsem dal přednost před zoomy s horší světelností. Na ohnisku 85mm se mne mimo jiné líbí „pozvolná hloubka ostrosti“, díky které mají fotografie zajímavý prostorový 3D vjem, který u plnohodnotných teleobjektivů (cca 135mm a více) není.  Zvažoval jsem také koupit Sigmu 85/1,4 ART, nicméně touha po nejmodernějších technologiích v kompaktní velikosti zvítězila.

Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Fotografie z Valašské rally, na které jde pozvolná změna hloubky ostrosti názorně vidět.

Lifestyle a zákulisí

Součástí každé reportáže fotím také něco ze zákulisí a lifestyle fotografie. Jedná se dnes již o nutnou a důležitou součást jakékoliv reportáže. Na tyto účely jsou pevná, světelná skla jako dělaná a také řada mých kamarádů je rovněž využívá. V těchto situacích je také často velmi důležité maximálně oddělit pozadí od hlavního objektu, protože v servisech aj. zázemí sportovců je pozadí fotograficky přeplácané a extrémně rušivé. Na fotky typu lifestyle jsem si pětaosmdesátku oblíbil natolik, že ji prakticky nesundávám z jednoho foťáku (fotím vždy na 2 těla). Ostatně tématu lifestyle fotografie ve sportu jsem zde věnoval v minulosti samostatný článek, který v případě zájmu najdete kliknutím zde.

Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Příprava před startem…

Detaily

Podobnou kapitolou jako je lifestyle fotografie jsou detaily. Fotografování detailů v servisech apod. považuji opět za dnes již běžnou součást jakékoliv reportáže a opět zde považuji za benefit mít pevné sklo s vysokou světelností. Detaily se občas fotí ve špatném světle a opět je zde výhodné používat nízkou hloubku ostrosti. Velká nevýhoda tohoto skla je poměrně vysoká minimální ostřící vzdálenost, takže na nějaké makro nebo pseudo-makro detaily určitě zapomeňte. V každém případě, kdybych si měl vybrat jediný objektiv do servisů apod., byla by to určitě tato pětaosmdesátka (nebo 85mm f/1,2 S Line, která by měla být uvedená na trh ještě v letošním roce). Opět jsem na focení detailů ve sportu napsal nedávno článek, který můžete najít na mém blogu zde.

Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Loď Mistra světa v symetrické kompozici v servisu.

Reportážní portréty

Součástí reportáže jsou také fotografie portrétů, které nazývám reportážní portréty. Tyto portréty se fotí v daném čase, za daných podmínek a na daném místě, takže fotograf si zkrátka nemůže vybrat ideální čas na focení (zlatou hodinku apod.), nemůže si vybrat ani pozadí, rozložit dokola softboxy, odrazky apod. Zkrátka u focení reportážních portrétů má fotograf k dispozici jen foťák s objektivem. Aby toho nebylo málo, tak často bojuji s rušivým pozadím (reklamy, pořadatel nebo fotograf v reflexní vestě v pozadí, různé stojany, zábradlí atd.), které se snažím eliminovat malou HO (ano, už to tady opakuji asi počtvrté), ořezem a užším úhlem záběru, který mi poskytuje pětaosmdesátka. Pro tyto účely mám tedy opět nejraději toto ohnisko. V minulosti jsem fotil na ohnisko 50mm, ale to mě tolik nesedlo, i když i padesátka měla a má své kouzlo, ale zase člověk nemůže mít „všude všechno“.

Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Čekání na cílovou rampu 50. ročníku Barum Czech rally Zlín, které bylo v letošním roce nekonečně dlouhé.

Bokeh je pro mne jedno z nejvyšších kritérií při výběru objektivů

Experimenty s bokehem mám v reportážní fotografii velmi rád a považuji to za jeden z nejvíce tvůrčích prostředků pro to, aby reportáž vypadala v globálu jinak a třeba i lépe. Všechny tyto fotografie fotím na plně otevřenou clonu f/1,8. Bokeh tohoto objektivů považuji určitě za nadprůměrný a upřímně jsem zvědavý, jak bude na bajonetu Z vypadat již zmíněné sklo 85mm f/1,2, které ještě není na trhu.

Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Jarní focení, kdy všude všechno kvete, má své kouzlo.

Akční fotografie

Focení lidí, detailů apod. mimo sportoviště jsou všechno doplňkové fotografie k reportáži, kde tento objektiv využívám prakticky pořád. Tyto typy výše uvedených fotek nejsou ovšem jediné, kde toto sklo používám. Aktivně tímto sklem fotím i akční snímky, protože ostření je velmi rychlé, navíc i tiché (pro ty, kteří chtějí zkusit třeba i video). Akční snímky tedy zvládá toto sklo z pohledu AF výborně i na plně otevřené cloně (kdy je HO minimální).

Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Akční fotografie Nikonem 85mm f/1,8 S.

Rychlá akce

Focení plavání, běhů apod. není ani pro pomalý AF prakticky žádný limit, proto přejdeme na akci ve vyšších rychlostech. Jelikož jsem fotograf převážně motorsportu, tak následující ukázky budou z rally, kde opět tímto objektivem fotím více, než by se mohlo na první pohled zdát.

Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Nájezdová rychlost na tomto horizontu byla okolo 130 km/h. Fotil jsem to opět na maximálně otevřenou clonu a to, že to foťák zaostřil, nebyla žádná náhoda, ale prakticky se na to dalo spolehnout.

Limit rychlosti AF

Ačkoliv se to možná bude zdát neuvěřitelné, tak na samotný limit rychlosti AF u tohoto skla jsem v praxi nenarazil. Člověk dříve narazí na limit zpoždění hledáčku současných bezzrcadlovek, o kterém jsem psal v samostatném článku zde (Nikon Z9, který bude světu představen v brzké době, určitě podobný problém mít nebude, uvidíme …). Tímto chci akorát upozornit na to, že pokud máte Z6/7 atd. a řešíte, jestli toto sklo bude dostatečně rychlé nebo ne, tak předpokládám, že limitující pro vás nebude rychlost samotného skla, jako ostřící systém foťáků (který sice není špatný, ale má své limity).

Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Tato fotka je z pohledu AF asi nejnáročnější, jakou jsem s pětaosmdesátkou vyfotil. Jedná se o kombinaci extrémně velké rychlosti (zatáčka, která se jede skoro pod plným plynem) a velmi krátké ostřící vzdálenosti. Fotit tuto fotku např. ze 100m vzdálenosti na ohnisko 300mm by jistě bylo z pohledu náročnosti AF podstatně jednodušší. I tak to pětaosmdesátka dala a to jsem na tuto fotku měl jen 1 pokus (helikoptéra létala = natáčela video pouze u prvních 10 aut a u každého úplně jinak).

Výhody malé velikosti a nízké hmotnosti

Další výborná vlastnost tohoto skla je jeho velikost. Rád fotím různě z podhledů nebo nadhledů a držet v těchto polohách např. 2 Kg sklo je po nějaké době dost nekomfortní. Toto sklo neváží ani 0,5 Kg, takže člověk ho skoro ani nepociťuje.

Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Fotografie pořízená přes výklopný display s foťákem v úrovni okolního terénu. Pro kombinaci Z6 + 85S = žádný problém.

Noční fotografování

Občas fotím také v horších světelných podmínkách, kterými mohou být haly, temné lesy a nebo třeba noční focení. V těchto situacích je v porovnání se zoomy f/2,8 atd. opět výborná vlastnost světelnost, díky které člověk může fotit na nižší ISO a mít tak k dispozici vyšší DR a nižší šum. Jediný praktický limit zde nastává opět spíše na straně těla (Z6/7), kdy v extrémní tmě (bez okolních světel atd.) je ostření dost nespolehlivé (což ovšem ani u levnějších zrcadlovek nebyla žádná hitparáda).

Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Atmosféra na Barum rally ve Zlíně. V pozadí jsou jinak světlice od diváků. K nasvětlení jsem použil dva blesky Godox AD200.

Hledání kompozic a momentů na závěr

Fotografování reportáže je pro mne také o hledání kombinací sportovce s popředím a pozadím. Pro tyto účely mě rovněž toto ohnisko plně vyhovuje, protože je zkrátka tak akorát, ani široké, ani dlouhé.

Z-mount objektivy - 85mm f/1,8 S Line

Tuto kompozici jsem hledal tak dlouho, až jsem jí našel.