Reportážní fotografie není jen o fotografování sportovců na trati a zachycení akčních momentů. Osobně považuji za velmi zajímavé zahrnout do výsledné reportáže i fotografie, na kterých jsou zachyceni sportovci mimo sportoviště apod. Zkrátka vyfotit přípravy, oslavy, soustředění, netypické detaily a v neposlední řadě také pořídit zajímavé kompozice s diváky. Tyto typy fotografi jsou podle mne zajímavým zpestřením výsledné reportáže.

Příprava

I když každý tým má skupinu mechaniků, tak i přesto některé úpravy provádí samotní jezdci těsně před startem RZ. Na této fotografii jsem zachytil závodního jezdce, který na poslední chvíli před startem snižoval tlak v pneumatikách. Fotografie je focená asi 100 m před startem RZ. Díky nízkému clonovému číslu (f/1,8) došlo k zajímavému oddělení popředí.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/4000s; clona f/1,8; ISO 50; ohnisko 135 mm; Fotoaparát: Nikon D750; Objektiv: Objektiv: Sigma 135mm f/1,8 DG HSM ART

Soustředění před startem

Detail na jezdce jsem vyfotil přímo na startu RZ. Mám tento typ fotografií rád, jezdec má helmu a je soustředěný na závod tzn. že nedělá žádné „umělé obličeje“, které na fotografiích moc dobře nevypadají. Tyto typy fotografií bývají nejlepší, když vás jezdec ignoruje nebo o vás vůbec neví. Fotografie jsou pak přirozené a autentické.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/400s; clona f/2,2; ISO 50; ohnisko 135 mm; Fotoaparát: Nikon D750; Objektiv: Objektiv: Sigma 135mm f/1,8 DG HSM ART

Zaostřeno jinam

Obecně se říká, že se mají lidi ostřit na oko. Myslím, že je pro reportáž zajímavé se občas odchýlit od těchto zvyklostí. Opět jsem použil pevnou 135/1,8 s mimořádně malou HO, která zdůrazňuje místo zaostření. Pro fotografování lifestyle fotografií mám velmi rád objektivy s co možná nejvyšší světelností právě proto, aby HO byla minimální a aby vyniklo vždy jen to, co vyniknout má.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/1000s; clona f/1,8; ISO 100; ohnisko 135 mm; Fotoaparát: Nikon D750; Objektiv: Objektiv: Sigma 135mm f/1,8 DG HSM ART

Detail v ostrém světle

Ostré světlo má často „výtvarnou schopnost“. Při fotografování bílých nasvětlených objektů v tmavém (černém) prostředí je dynamický rozsah extrémní. V těchto situacích se dá „vejít“ do dynamického rozsahu poměrně těžko, proto je dobré exponovat na bílou a počítat s tím, že tmavé plochy budou v podstatě černé. Toto se dá rovněž provést v postprocesu (snížení korekce expozice), nicméně pod podmínkou, že na bílé ploše nejsou přepaly. Na uvedené fotografii jsem vyfotil spolujezdce, který držel rozpis a seděl v autě před startem. Ostré světlo osvětlovalo jen malou část interiéru vč. rozpisu. Výsledný efekt si myslím, že je poměrně zajímavý jako doplněk reportáže.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/1250s; clona f/2,2; ISO 50; ohnisko 135 mm; Fotoaparát: Nikon D750; Objektiv: Objektiv: Sigma 135mm f/1,8 DG HSM ART

Oslava

Ke každému sportu určitě patří slavnostní vyhlášení vítězů. I na slavnostním vyhlášení se dají vyfotit poměrně akční, emotivní a zajímavé momenty.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/2500s; clona f/2; ISO 50; ohnisko 135 mm; Fotoaparát: Nikon D750; Objektiv: Objektiv: Sigma 135mm f/1,8 DG HSM ART

Plné náměstí diváků

Akce, na které chodí tisíce diváků bývají z pohledu atmosféry často jedinečné a jinde neopakovatelné. Na těchto akcích občas zařadím do reportáže nějaký typ snímku, který je focený ultraširokým ohniskem. Snímek je myslím zajímavý v tom, že dokumentuje počet diváků na dané akci. Zde jsem použil extrémně široké sklo IRIX 11mm f/4 Firefly, což je objektiv s extrémním úhlem záběru cca 126°. Jedná se o tzv. lineární objektiv, který nemá soudkovité zkreslení jako rybí oko. Ostatně efekt rybího oka mne po nějaké době omrzel a aktuálně tedy rybí oko nemám ve své výbavě. Pro umocnění výsledného efektu jsem fotil z cca 4m výšky nad zemí a to tak, že jsem fotoaparát dal na monopod, který jsem zvedl nad hlavu a dálkovou spouští vyfotil snímek. Tím, že jsem fotil z nadhledu s poměrně velkým úhlem směrem dolů, jsou svislice v pozadí nerovnoběžné. Nerovné linie v pozadí nepovažuji u tohoto typu snímků za důležité a podstatné, navíc je to dle mého názoru pořád výrazně menší obrazová deformace, než mají rybí oka se svou charakteristickou soudkovitostí.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/400s; clona f/7,1; ISO 160; ohnisko 11 mm; Fotoaparát: Nikon D750; Objektiv: Objektiv: IRIX 11mm f/4 Firefly

Silueta

Občas taky vyfotím fotografii s extrémní expozicí, která v zajímavém světle může vytvořit zajímavou siluetu. Tyto fotografie fotím v protisvětle, často i ve velmi ostrém protisvětle. Všechny fotografie jsou založeny především na expozici a světle tzn., že se nejedná o žádný umělý SW efekt, i když se netajím tím, že jsou světlé tóny v SW vytáhlé a stíny potlačené. U těchto typů fotografií občas udělám i nějakou drobnou retuš rušivých elementů v pozadí, nicméně samotný princip není softwarový efekt, ale práce se samotným světlem a fotoaparátem.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/1250s; clona f/4,5; ISO 250; ohnisko 200 mm; Fotoaparát: Nikon D600; Objektiv: Objektiv: Tamron 70-200mm f/2,8 Di VC USD

Skrytí sportovci

U této fotografie jsem zaostřil na diváka a všiml jsem si, že drží v ruce program daného závodu. Fotka je díky programu jednoznačně zařaditelná mezi sporty – jedná se o plochou dráhu. Myslím, že tato kombinace velmi zajímavě vynikne a všímaví diváci si i všimnou čtyř plochodrážních motocyklů v pozadí. Z mého pohledu se jedná o poměrně zajímavou kombinaci a tuto fotografii osobně řadím mezi své nejlepší. Kdyby divák program nedržel tak si myslím, že by mnozí z vás plochodrážní motorky na fotografii nenašli nebo by nepoznali, že jsou to právě motorky.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/3200s; clona f/4; ISO 1000; ohnisko 175 mm; Fotoaparát: Nikon D600; Objektiv: Objektiv: Tamron 70-200mm f/2,8 Di VC USD

Detaily

Pro zachycení autentické atmosféry z rally aj. sportů není potřeba vždy fotit tak, aby na snímku byla celá postava nebo její hlava apod., často stačí vyfotit některé detaily, které mohou vypadat zajímavě v kombinaci s vhodným pozadím.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/250s; clona f/2,8; ISO 250; ohnisko 200 mm; Fotoaparát: Nikon D7200; Objektiv: Objektiv: Tamron 70-200mm f/2,8 Di VC USD

Lidé v popředí i v pozadí

Často dávám do kompozice nějaké objekty do popředí, které jsou umístěny mimo HO. Zde jsem fotil hostesku v pozadí, která dělala pózy pro kameru. Do popředí jsem zakomponoval jiné lidi, kteří jsou mimo HO a zajímavě portrét hostesky „orámovali“. Tuto fotku osobně považuji za jednu z nejlepších, které se mi z kategorie atmosféry podařilo vyfotit. Nic z toho co vidíte nebylo z mé strany předem domluveno.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/640s; clona f/3,2; ISO 400; ohnisko 200 mm; Fotoaparát: Nikon D7200; Objektiv: Objektiv: Tamron 70-200mm f/2,8 Di VC USD

Děti

Pro zachycení přirozeného chování jsou často příkladem děti. Jak jsem uvedl výše, rád fotím lidi v zákulisí tak, že o mě neví a tudíž nedělají žádné umělé „obličeje“. Možností, kde fotit lidi a děti v přirozením chování na sportovní akci je mnoho např. jak se fotí u aut, jak si jdou pro podpis apod.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/1250s; clona f/4; ISO 400; ohnisko 170 mm; Fotoaparát: Nikon D600; Objektiv: Objektiv: Tamron 70-200mm f/2,8 Di VC USD

Závěr

Tímto článkem jsem chtěl poukázat zejm. na dvě skutečnosti, kterými bych tento článek uzavřel: a) je důležité nezapomínat, že kromě samotných sportovců jsou přirozenou součástí jakékoliv akce také diváci, b) sport se dá fotit i mimo samotné sportoviště např.: v servisu, v cíli, na startu, při autogramiádě, apod. Pestrost a nápaditost záběru je asi už na každém z nás, tak s chutí „do toho“ …

Tento článek série fotografujeme sport je již 8. díl, který jsem zde napsal. Předchozí díly najdete v historii nebo pod tagem fotografujeme sport. Na úplný závěr bych vás ještě rád pozval na svou facebookovou stránku.

Fotografujeme sport - lifestyle

Exif: čas 1/1000s; clona f/4; ISO 160; ohnisko 70 mm; Fotoaparát: Nikon D600; Objektiv: Objektiv: Tamron 70-200mm f/2,8 Di VC USD