V tomto článku jsem si vybral k praktické recenzi Nikon 50mm f/1,8 S Line. Jedná se již o mou 4. recenzi na téma Z mount objektivy ve sportu (takže pokud jste neviděli předchozí, tak určitě navštivte můj blog). Nikonem 50mm jsem nahradil Nikon 35mm a nyní s odstupem času cca 1 sezóny mohu říct, že to byl krok správným směrem, nicméně má to svá tzv. „ale“, na která upozorním v tomto článku. Totiž diskuze o tom, zda vzít na reportáž „padesátku“ nebo „pětatřicítku“ je na internetu jedno velké nekončící téma a v podstatě se tomu nedivím. Každé z těchto ohnisek má své určité specifické přínosy do reportážně sportovní fotografie.

Úvod

Na úvod bych opět shrnul základní parametry:

  • Hmotnost: cca 415 g
  • Min. ostřící vzdálenost: 0,4 m
  • Rozsah clonových čísel: f/1,8 – f/16
  • Optika: 12 čoček / 9 členů
  • Počet lamel clony: 9
  • Závit na filtry: 62 mm
  • Ostření: AF, MF
  • Ovládací prvky na objektivu: Přepínač AF/MF; jeden prstenec
  • Utěsnění proti dešti / prachu: ANO
  • Obrazový úhel na FF snímači: 47°
Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line (foto: www.nikon.cz)

Ohnisko 50mm

U ohniska 35mm jsem psal, že se jedná o přirozený úhel záběru pro lidské oko. Ohnisko 50mm je rovněž z mého pohledu přirozené, které je o něco delší. Velmi se mi líbí separace objektu od pozadí, kde to u ohniska 50mm vynikne podstatně více, než u 35mm na stejné cloně. Z tohoto pohledu má u mne 50mm převahu. Zastánci 35mm ohniska by mohli namítat, že si z tohoto objektivu dá padesátka vyříznout, což z hlediska úhlu záběru je pravda. V každém případě u případného ořezu se změní perspektiva, zmenší se rozlišení a zmenší se hloubka ostrosti. Při analýze mých starších fotek jsem zjistil, že jsem relativně často z 35mm vyřezával. Důvodů a odlišností je více, které detailně porovnám v dílčích kapitolách níže.

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

Ohnisko 50mm s příjemným úhlem záběru a schopnosti oddělit hlavní objekt od pozadí.

Optické vlastnosti

Jedná-li se o tzv. S Line řadu, pak je záruka toho, že optika bude zcela jednoznačně nadprůměrná. Pevná padesátka má výbornou ostrost, kresbu a minimalizaci optických vad. V porovnání s pevnou 35/1,8 je na tom lépe. Výborné je rovněž rozložení ostrosti napříč celým obrazovým polem, což u pevných padesátek nebyla nikdy samozřejmost. Jediné co bych vytkl, tak je vykreslení snímačů s rozlišením 46Mpx, které by mohlo být lepší zejm. na clonovém čísle f/1,8. Sečtu-li všechny tyto ukazatele, pak optice dám 9 bodů z 10. Rozhodně objektiv doporučuji po všech stránkách.

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

I u objektivu, který je určený pro sport, je dobrá vlastnost mít ostrou celou plochou snímače. Nikon 50mm f/1,8 S Line tento požadavek určitě splňuje.

Lidé

Často v recenzích porovnávám, jak se s objektivy fotí lidé. U pevné pětatřicítky jsem chválil pozvolný bokeh a jistý 3D pohled na osoby. Pevná padesátka je v tomto ohledu výrazně odlišná (nicméně hodně to závisí na kompozici a okolí). Rovněž vidím nevýhodu u padesátky při focení v interiérech (kde nefotím prakticky nic). V interiérech se někdy nedá padesátka „ucouvat“, abyste dosáhli nějakého většího celku resp. polocelku. Naopak výhoda padesátky je taková, že si držíte od osob odstup, takže si vás lidé nevšimnou a jejich emoce a momenty jsou přirozené. Nicméně na přirozené momentky často používám ohnisko 135mm, protože můj cíl je vždy takový, aby o mne osoby vůbec nevěděly (věrohodnost momentek je u mne na prvním místě). Závěr k tomuto odstavci není jednoznačný, osobně mi více vyhovuje pevná padesátka, nicméně to závisí na preferencích každého uživatele.

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

Zachycení emocí po sportovním výkonu patří mezi nedílnou součást reportáže ze sportovní akce. Pokud máte dost prostoru okolo, pak je na tyto účely ohnisko 50mm vhodné.

Hloubka ostrosti a světelnost

Tento objektiv (stejně tak, jako dříve používanou pětatřicítku) používám samozřejmě i na akční záběry v terénu. Pakliže fotím sport z blízkosti, je hloubka ostrosti malá. Co se týká světelnosti, asi se už budu po několikáté opakovat, ale mou preferencí jsou jednoznačně pevná a světelná skla, která u mne mají přednost před jakýmkoliv zoomem se světelností f/2,8 atd. Kromě možnosti mít lepší fotky ve špatném světle, tak i z pohledu DR. Mám rád vyšší dynamický rozsah pro editaci a ten je v případě použití světelných skel vyšší, jelikož mohu fotit na nižší ISO kdekoliv a kdykoliv (všechny bezzrcadlovky nejen Nikonu mají vysoký DR právě na nízkých hodnotách ISO). I když je pro akci pevné ohnisko malinko nepraktické vzhledem k jeho konstantě daném úhlu záběru, tak naopak ve světelnosti spočívá jeho hlavní výhoda, kvůli které ho mám.

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

Separace objektu od pozadí je skvělá i na clonovém čísle f/1,8. Samozřejmě je nutné využívat maximum plochy snímače a fotit sportovce z blízkosti.

Reportážní fotografie a práce s popředím

Součásti mé tvorby patří práce s popředím. Myslím si, že tento aspekt není úplně pro mnoho lidí důležitý, nicméně pro mne ano (byť to není priorita). Když se podíváte na některé mé fotogalerie, tak se občas v rámci zpestření snažím zakomponovat do popředí nějaké objekty nebo osoby. Cílem je vždy pracovat s hloubkou ostrosti, abych vztah sportovec vs. popředí dostatečně výrazně oddělil (samozřejmě ale tak, aby objekty v popředí byly poznat). V tomto hodnotícím kritériu je padesátka lepší pro vzdálenější objekty (jelikož je to delší ohnisko) a pětatřicítka pro bližší objekty. Nicméně signifikantní rozdíly mezi tímto druhem focení nejsou, je to prakticky jen o zvyku a na padesátku jsem si myslím už zvykl.

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

Kluk v popředí sledující Hydro GP.

Rychlá akce

Dostávám se k hlavnímu kritériu pro focení sportu a tím je rychlost ostření. Rychlost AF je opět velmi dobrá a svižná díky použité technologii objektivů z řady S Line, o které jsem psal v předchozích recenzích. Myslím, že více není potřeba k tomuto bodu psát, jelikož si nyní nevybavují žádnou situaci, se kterou bych měl problém z pohledu rychlosti AF.

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

Tento moment mám na motokrosu velmi rád. Foceno za horizontem po dopadu a v akceleraci. Foceno z blízkosti a s rychlostí AF nebyl žádný problém.

Přesnost ostření

Rovněž i přesnost ostření je na dobré úrovni, ostatně u moderních objektivů bezzrcadlovek už toto asi ani není potřeba hodnotit. Limity přesnosti vidím nyní spíše v tělech, jako je Nikon Z6. Na Nikonu Z8 s podporou detekcí je přesnost o úroveň lepší, byť nějaký odpad u extrémně rychlého a nepředvídatelného pohybu pochopitelně také je. V každém případě si myslím, že se jedná o technologický vrchol v aktuálním období a myslím si, že dnes je to jen o tom, aby umělá inteligence podporující ostření byla ještě více inteligentní a dokázala objekty rozpoznat rychleji v pozadí nebo při změně úhlu pohledu (což je samozřejmě vizitka těla resp. jeho firmwaru, který je neustále vylepšován).

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

Bílé nebo černé lesklé auto má někdy autofocus Nikonu Z6 problém detekovat s dostatečnou přesností, což opět je spíše problém těla, nikoliv objektivu.

Bokeh

Podání bokehu je velmi podobné pevné pětatřicítce. Ostatně skupina objektivů se světelností f/1,8 (35mm, 50mm, 85mm) má bokeh v principu podobný a členitý, bez jakéhokoliv výrazného rysu, což u moderních skel stejně ani není typické. Pevná padesátka netrpí tolik aberací v bokehu, jako tomu bylo v případě pětatřicítky. Co mi malinko vadí, tak kolečka v bokehu jsou v krajích ovály, což je škoda, ale dokonalé kulaté kolečka by pravděpodobně znamenaly zvětšit (a zdražit) celou konstrukci.

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

Pro srovnání bokehu jsem použil stejný sport, jako v ukázce s Nikonem 35mm.

Detaily

K focení detailů jsem napsal k pětatřicítce, že se jedná o naprosto dokonalé ohnisko a myslím, že si i s odstupem času za tím stojím. Samozřejmě určitý typ detailů se dá fotit i s padesátkou, ale s pětatřicítkou mne to bavilo více.

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

Detail rozbitého čelního skla v cíli rally vynikne i s padesátkou, ale s kompozici a perspektivou se mi lépe pracovalo s pětatřicítkou.

Srovnání 35 vs. 50

Abych shrnul všechny výše uvedené výhody a nevýhody obou ohnisek vč. priorit, tak mne to vychází 80% vs. 20% ve prospěch padesátky. Ideální je mít obě ohniska, nicméně obě se mi nechce tahat spolu s dalšími 4-5 objektivy atd. Rozhodl jsem se tedy ohnisko 35mm plně nahradit za 50mm byť za cenu nějakých menších kompromisů.

Pokud mé články čtete pravidelněji, tak si určitě vzpomenete, že jsem minimálně 2x psal o tom, že historicky mne na zrcadlovce ohnisko 50mm nesedělo tolik, jako 35mm. Abych tento jistě pravdivý výrok obhájil, tak důvodem je ostřící pole bezzrcadlovky. Totiž na zrcadlovce byly ostřící body blízko u středu, zatímco na bezzrcadlovkách jsou doslova všude a AF funguje výborně i v krajích. Kompozice na bezzrcadlovkách tedy nemusím moc ořezávat, ale rovnou je vytvářím během focení, což je dosti zásadní. Když jsem fotil padesátkou na zrcadle a chtěl jsem nějakou nestředovou kompozici, tak jsem často musel fotku oříznout např. na ekvivalent 65mm atd. Schválně mi napište do komentářů, zda-li preferujete 35mm nebo 50mm ohnisko a proč.

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

V táhlé zatáčce je pevná padesátka výborná na drifty a dlouhé expozice čehokoliv.

Závěr

Na závěr bych tedy zmínil, že tento objektiv mi vyplňuje mezeru mezi ohniskem 20mm a 85mm. V letošním roce proběhla změna z 35mm na 50mm. Kompletní tato trojice je tedy mé základní reportážní kombo. Zároveň ke všem jmenovaným vč. pětatřicítky u mne na blogu najdete praktickou recenzi. Tele objektivy používám zatím s bajonetem F (nejčastěji Sigmu 135mm a Nikon 300/4 VR).

Sport s Nikonem 50mm f/1,8 S Line

Na závěr jedna méně typická kompozice.