Další zajímavé typy ohnisek, které se používají na focení sportu jsou tzv. ultra široká. V předchozích dílech tohoto seriálu jsem se věnoval tele objektivům a základním širokým objektivům. Nyní jsou na řadě ultra širokoúhlé objektivy. Jak už asi napovídá název, tak ultra širokoúhlé objektivy mají extrémně široký úhel záběru. Ultra širokoúhlé objektivy se dají rozdělit do dvou základních kategorií: a) se soudkovitým zkreslením (tzv. rybí oka); b) lineární (bez výrazného zkreslení).
Rybí oko ve sportovní fotografii
Jako první vložím fotografii focenou tzv. rybím okem. Strom v popředí vytváří zajímavé „orámování“ fotografie. Myslím si, že použití rybího oka byla v tomto případě dobrá volba. Bohužel situací, ve kterých se dá cylindrické zkreslení považovat za výhodu není mnoho, proto již nějakou dobu rybí oko nemám a fotím standardními lineárními ultra širokými skly, které popisuji níže.
Širokoúhlý záběr na snímači APS-C
Tuto fotografii jsem pořídil objektivem na APS-C (Samyang 10 mm f/2,8), který je na rozdíl od předchozího případu lineární. U těchto typů fotografií se dá dobře pracovat s kompozicí a když fotíte závody v prašném prostředí, tak prach výborně umocňuje efekt výsledné fotografie.
Nejširší lineární objektiv na trhu
Samyang 10 mm f/2,8 byl fajn a určitě ho doporučuji těm, kteří shání něco na APS-C. Já jsem tento objektiv používal v roce 2017 a 2018. Na snímač full frame jsem zvolil objektiv Irix 11 mm, který má úhel záběru okolo 126°, takže je výrazně širší, než právě Samyang 10 mm. Nicméně je nutné si vyzkoušet, jaké ohnisko vám bude vyhovovat. IRIX 11 mm f/4 Firefly je sice dobrý, ale úhel záběru je opravdu extrémní (už jen v porovnání s ohniskem 14 mm na FF je to hodně velký rozdíl). Tuto fotografii jsem fotil z velké blízkosti, přesto výsledný prostorový dojem zde pěkně vynikl.
Panning z vnitřku zatáčky
Zajímavé bývá focení panningu z vnitřku zatáčky. Pokud tento efekt fotíte z mírného nadhledu, pak trať dokáže vytvořit výrazný pohybový efekt. U tohoto typu fotografie je nejobtížnější udržet ostrý objekt, ale pochopitelně není to nemožné. V každém případě nebudu tento odstavec rozvádět moc do hloubky, protože panningu jsem zde věnoval jeden kompletní díl.
Práce s popředím
Nespornou výhodou ultra širokých ohnisek je práce s prostředím resp. práce s popředím. Tím, že je objektiv extrémně široký, tak můžete fotografovat z velké blízkosti, ale zároveň pracovat u toho s popředím. Tuto fotografii jsem vyfotil v servisní zóně a do popředí jsem záměrně zakomponoval servisní nářadí, kterým jsem chtěl umocnit atmosféru a záběr tak vylepšit. Možností práce s popředím je velmi mnoho na jakémkoliv jiném sportovišti.
Fotografie s nadhledem
Pokud fotíte akční sport v zajímavé krajině, což je například rally ve vinicích Jižní Moravy, pak můžete vyzkoušet fotografovat z velkého nadhledu. Nesporná výhoda těchto fotografií je ta, že jsou hodně prostorové, což je v zajímavé krajině určitě žádoucí. Tuto fotografii jsem vyfotil tak, že jsem umístil fotoaparát na monopod, napojil ho na dálkovou spoušť a zvedl cca 1,5-2 m nad hlavu. S ostřením jsem si nelámal hlavu, protože jsem měl předem zaostřeno na hyperfokální vzdálenost. Trochu mi vadilo, že jsem neviděl to, co fotím, takže jsem fotil „na slepo“. Komu by focení na slepo vadilo, musel by se připojit přes nějakou aplikaci do fotoaparátu a sledovat náhled např. přes mobil nebo tablet. Toto je ovšem na sportovišti zdlouhavé a starší fotoaparáty tuto možnost ani nemají (nemají Wi-Fi, Bluetooth, aj. moderní technologie).
Foťák v lyžařské stopě
Na další fotografii jsem umístil foťák do lyžařské stopy, abych opět umocnil prostředí daného sportu. Samozřejmě jsem foťák držel v ruce a těsně před příjezdem lyžaře jsem uhnul. Tímto efektem jsem chtěl udělat nějakou méně typickou kompozici a myslím si, že to celkem i vyšlo. Jak jsem ale již uváděl, tak v souvislosti s focením širokoúhlými objektivy je nutné fotit z extrémní blízkosti, pokud chceme mít fotografované objekty na fotografii v nějaké běžné velikosti (nikoliv miniatury v prostoru apod.).
Extrémní úhel záběru
Když na rally přecházím na jiné místo, tak obvykle fotím i něco po cestě. Fotografie v tomto odstavci byla vyfocená na městské speciálce ve Zlíně. Z fotografie je myslím velmi patrné, jak extrémní úhel záběru má tento objektiv. Chtěl jsem zde zachytit všechny budovy, takže jsem naklopil objektiv trochu nahoru (i za cenu sbíhajících se linií). Rovněž jsem chtěl umístit auto do kompozice přesně tam, kde je.
Fotografování s bleskem
Tuto fotografii jsem pořídil z vnitřku zatáčky v lese. Expozici jsem lehce podexponoval, ale zároveň jsem pro osvětlení auta použil dva výkonné externí blesky Godox AD200. Jeden blesk mi nasvítil přední část a druhý blesk pravý bok auta. Expozici jsem prodloužil, abych získal zajímavý pohybový efekt v pozadí. Objektiv IRIX 11 mm zde odvedl výbornou práci, protože zde výborně vynikl prostorový efekt.
Skateboarding
S ultra širokoúhlým objektivem se mi velmi dobře fotily „boule“ na skateboardu. Chtěl jsem udělat fotku z bezprostřední blízkosti, na které bude sportovec vč. okolí a sportoviště. Toto je jedna z několika fotek této reportáže, kterou jsem na tomto závodě pořídil.
V prachu
Na této fotografii jsem chtěl, aby prach za autem vynikl v maximální možné míře. Opět jsem zde efektivně využil výhody extrémně širokého ohniska. Kompozice, ve které auto „vyjíždí z fotky“ byla zcela jednoznačný záměr, abych do fotky dostal co nejvíc prachu. Ostatně před autem nic zajímavého stejně nebylo, takže jsme stejně o nic nepřišli.
Závěr
Na úplný závěr jsem vybral takovou miniaturu z lesa, na kterou jsem si opět posvítil externími blesky (2x Godox AD200). Jeden blesk byl umístěný na protilehlé straně silnice a druhý svítil šikmo zepředu. Myslím si, že umělým nasvícením auto pěkně vyniklo nad okolím. Opět jsem použil svůj Irix 11 mm, ale tentokrát jsem provedl velmi výrazný ořez. Možností, jak využít ultraširokáč je hodně, ostatně já nafotím tak minimálně 20 % fotek právě nějakým ultra širokoúhlým objektivem (pokud ho zrovna na danou akci beru s sebou).
Napsat komentář