Už více než 2 roky používám jako doplňující reportážní objektiv pevnou čtyřiadvacítku od Nikonu. Objektiv je tedy již mou nedílnou součástí fotografické výbavy. Na tomto objektivu jsem si oblíbil jednak optickou kvalitu v závislosti na velmi nízké hmotnosti a kompaktních rozměrech. Dále musím pochválit ostřící systém, který dle mého názoru na plné čáře překonává všechny alternativní náhražky, které jsem do té doby používal na formátu APS-C. S tímto objektivem mám zkušenosti na fotoaparátech D7200, D600, D750 a od nedávna také Z6 (s adapterem FTZ). Přináším vám tedy další svou uživatelskou recenzi na tomto blogu.
Mechanické vlastnosti
Objektiv je malý a lehký, což je pro mne nesporná výhoda, kterou jsem zmínil už v úvodu. Objektiv je vyrobený z plastu s kovovým bajonetem. Někteří fotografové nemají „plasťáky“ moc rádi, nicméně mě osobně nevadí, až bych možná řekl vyhovují, protože jsou lehké. Závit pro filtr je o velikosti 72 mm. Na boku objektivu je klasický spínač pro přepínání mezi manuálním a automatickým ostřením. Stabilizaci ani omezení rozsahu ostřicí vzdálenosti objektiv nemá. Dále se mi na tomto objektivu líbí to, že se mě dovnitř po cca 2 letech používání nedostal prakticky žádný mikro prach. Jiné objektivy alternativních výrobců, které mám nebo které jsem měl byly v tomto ohledu výrazně horší (přestože se jednalo o stejnou třídu apod.).
Kresba na Full Frame snímači
Kresbu objektivu bych zhodnotil ve dvou částech. První část je na snímači Full Frame, na kterém je velmi dobrá zejm. na středu a v okolí. V rozích je už kresba horší, ale s přicloněním to není žádný výrazný limit, alespoň ne pro mne. Na nízkých clonových číslech fotím stejně s malou HO, takže kresbu v rozích nepotřebuji. Na clonovém čísle 1,8 je kresba malinko měkčí i na středu, ale není to nic zásadního.
Kresba na APS-C snímači
Na snímači APS-C není tak velký problém s kresbou v rozích, což se asi dalo očekávat, nicméně u snímačů 24 MPx vzniká problém s nedostatečným vykreslením snímače na 100% zvětšení. Opět to nepovažuji za žádnou zásadní nevýhodu, akorát je potřeba počítat s tím, že když si zvětšíte fotografii na 100% velikost, pak to bude poznat (Sigmy řady ART, se kterými jsem to i srovnával jsou v tomto ohledu lepší). Z uvedeného plyne, že není žádoucí provádět na APS-C žádné extrémní ořezy, nicméně pro běžnou práci je tento objektiv zcela dostačující i na APS-C.
Obrazové vady
Objektiv trpí chromatickou aberací zejm. v rozích a nejvíce na clonových číslech od 1,8 do 2,5. Výskyt chromatických vad je ale závislý na konkrétní situaci. Na některých snímcích se vada nevyskytuje prakticky vůbec, jindy zase v bokehu takovým „barevným nádechem“. Zatímco klasická aberace na hranách jde v postprocesu „odstranit“ (přesněji řečeno desaturovat na šedou, která není tak nápadná), tak vada mimo rovinu ostrosti už je horší. Porovnám-li ovšem obrazovou vadu s jinými skly od Nikonu, jako je 50/1,8 G; 85/1,8 G se kterými jsem někdy v minulosti fotil, tak je na tom tato recenzovaná čtyřiadvacítka výrazně lépe. Nejedná se o žádnou zásadní nevýhodu, kvůli které by člověk musel vyfotografovanou fotku smazat, nicméně je potřeba s tím někdy hold počítat.
Vinětace
Na snímači Full Frame a clonovém čísle f/1,8 trpí objektiv výraznou vinětací, která se ovšem dá korigovat v postprocesu (nebo v některých fotoaparátech). Pokud nefotíme nějaké extrémy na vysoké ISO v místnosti, ze kterých by se viditelná „podexpozice“ v rozích těžko zesvětlovala, tak to není vůbec žádná překážka. Za mě je tedy vinětace zcela nepodstatná kapitola a neřeším ji, resp. používám korekce v postprocesu nebo ve fotoaparátu.
Rychlost ostření
Objektiv nepatří mezi ty úplně nejrychlejší, ale není také pomalý. Běžně s tímto objektivem fotím sport a to i akce z bezprostřední blízkosti a nemám s tím žádný závažný problém. Ve všech situacích si ale vždy předostřím na místo, kde očekávám sportovce a jakmile se sportovec objeví, tak v režimu AF-C už jen přesně doostřím (aby AF nemusel zbytečně přejíždět extrémně dlouhou vzdálenost).
Přesnost ostření
Přesnost ostření je výborná na křížových AF bodech, zejm. na středovém. Při ostření na rohové body už je úspěšnost o něco nižší. V minulosti jsem na APS-C fotil se Sigmou 18-35mm f/1,8 ART a její největší (a prakticky jediná, za to velmi výrazná) slabina byla spolehlivost zaostření na nestředový bod. Na clonu f/1,8 a rohový bod byla Sigma prakticky nepoužitelná. V tomto ohledu je Nikon 24mm f/1,8 ED G výrazně lepší, nicméně není dokonalý. U zrcadlovek je tento jev relativně běžný, nicméně tuto nevýhodu ovšem zcela vyřešila bezzrcadlovka (v mém případě Z6), na kterou jsem asi před půl rokem přešel. Objektiv ostří na bezzrcadlovce úplně perfektně.
Hloubka ostrosti
Na fotografiích nejen sportu mám moc rád malou hloubku ostrosti. Pokud fotíme objekty z dostatečné blízkosti, tak i u tohoto objektivu malá hloubka ostrosti poměrně zajímavě vynikne. U širokoúhlého objektivu je HO vždy pozvolná, což vytváří zajímavý efekt pro focení. Výhoda tohoto objektivu je taky relativně krátká zaostřovací vzdálenost, která tento efekt dokáže umocnit.
Práce v protisvětle
V protisvětle objektiv občas vytvoří nějaký nežádoucí odlesk, který je někdy nepříjemný. V některých situacích nejsou odlesky kulaté, ale n-úhelníkové. Naopak se mě líbí tvar paprsků světelných zdrojů při větším zaclonění.
Práce ve zhoršených světelných podmínkách
Jelikož fotografuji primárně sport a reportáž, tak světelnost f/1,8 je přímo skvělá vlastnost. Nutno ovšem dodat, že abyste využili potenciál tohoto objektivu naplno i v noci, je potřeba ho používat na fotoaparátu s citlivým AF, což je minimálně D750, nebo i Z6 (např. D600 už ne).
Úhel záběru
Tento objektiv disponuje úhlem záběru 84° na Full frame snímači, takže úhel záběru je sice široký, ale není extrémně široký. Zkrátka úhel záběru je tak akorát a dá se s ním fotit prakticky cokoliv.
Závěr
I po více než 2 letech používání jsem s tímto objektivem spokojený. Zcela nový rozměr a možnosti fotografovaných snímků se výrazným způsobem (pozitivně) projevily přechodem na bezzrcadlovku, se kterou si tato čtyřiadvacítka „rozumí“ až nečekaně skvěle. Dodám jen, že při použití na bezzrcadlovce je nutné fotografovat přes FTZ adaptér, který umožňuje převod mezi Z-mount a F-mount.
0 Comments
1 Pingback