Už více než 2 roky používám jako doplňující reportážní objektiv pevnou čtyřiadvacítku od Nikonu. Objektiv je tedy již mou nedílnou součástí fotografické výbavy. Na tomto objektivu jsem si oblíbil jednak optickou kvalitu v závislosti na velmi nízké hmotnosti a kompaktních rozměrech. Dále musím pochválit ostřící systém, který dle mého názoru na plné čáře překonává všechny alternativní náhražky, které jsem do té doby používal na formátu APS-C. S tímto objektivem mám zkušenosti na fotoaparátech D7200, D600, D750 a od nedávna také Z6 (s adapterem FTZ). Přináším vám tedy další svou uživatelskou recenzi na tomto blogu.

Mechanické vlastnosti

Objektiv je malý a lehký, což je pro mne nesporná výhoda, kterou jsem zmínil už v úvodu. Objektiv je vyrobený z plastu s kovovým bajonetem. Někteří fotografové nemají „plasťáky“ moc rádi, nicméně mě osobně nevadí, až bych možná řekl vyhovují, protože jsou lehké. Závit pro filtr je o velikosti 72 mm. Na boku objektivu je klasický spínač pro přepínání mezi manuálním a automatickým ostřením. Stabilizaci ani omezení rozsahu ostřicí vzdálenosti objektiv nemá. Dále se mi na tomto objektivu líbí to, že se mě dovnitř po cca 2 letech používání nedostal prakticky žádný mikro prach. Jiné objektivy alternativních výrobců, které mám nebo které jsem měl byly v tomto ohledu výrazně horší (přestože se jednalo o stejnou třídu apod.).

Nikon 24mm f/1,8 G ED

Nikon 24mm f/1,8 G ED (foto: www.nikon.cz)

Kresba na Full Frame snímači

Kresbu objektivu bych zhodnotil ve dvou částech. První část je na snímači Full Frame, na kterém je velmi dobrá zejm. na středu a v okolí. V rozích je už kresba horší, ale s přicloněním to není žádný výrazný limit, alespoň ne pro mne. Na nízkých clonových číslech fotím stejně s malou HO, takže kresbu v rozích nepotřebuji. Na clonovém čísle 1,8 je kresba malinko měkčí i na středu, ale není to nic zásadního.

Sport s Nikonem 24 mm f/1,8 ED G

Toto sklo používám výhradně na fotoaparátech full frame.

Kresba na APS-C snímači

Na snímači APS-C není tak velký problém s kresbou v rozích, což se asi dalo očekávat, nicméně u snímačů 24 MPx vzniká problém s nedostatečným vykreslením snímače na 100% zvětšení. Opět to nepovažuji za žádnou zásadní nevýhodu, akorát je potřeba počítat s tím, že když si zvětšíte fotografii na 100% velikost, pak to bude poznat (Sigmy řady ART, se kterými jsem to i srovnával jsou v tomto ohledu lepší). Z uvedeného plyne, že není žádoucí provádět na APS-C žádné extrémní ořezy, nicméně pro běžnou práci je tento objektiv zcela dostačující i na APS-C.

Sport s Nikonem 24 mm f/1,8 ED G

Ukázka z APS-C snímače Nikonu D7200

Obrazové vady

Objektiv trpí chromatickou aberací zejm. v rozích a nejvíce na clonových číslech od 1,8 do 2,5. Výskyt chromatických vad je ale závislý na konkrétní situaci. Na některých snímcích se vada nevyskytuje prakticky vůbec, jindy zase v bokehu takovým „barevným nádechem“. Zatímco klasická aberace na hranách jde v postprocesu „odstranit“ (přesněji řečeno desaturovat na šedou, která není tak nápadná), tak vada mimo rovinu ostrosti už je horší. Porovnám-li ovšem obrazovou vadu s jinými skly od Nikonu, jako je 50/1,8 G; 85/1,8 G se kterými jsem někdy v minulosti fotil, tak je na tom tato recenzovaná čtyřiadvacítka výrazně lépe. Nejedná se o žádnou zásadní nevýhodu, kvůli které by člověk musel vyfotografovanou fotku smazat, nicméně je potřeba s tím někdy hold počítat.

Sport s Nikonem 24 mm f/1,8 ED G

Případné obrazové vady koriguji, nicméně většinou ani nejdou na běžných fotkách vidět.

Vinětace

Na snímači Full Frame a clonovém čísle f/1,8 trpí objektiv výraznou vinětací, která se ovšem dá korigovat v postprocesu (nebo v některých fotoaparátech). Pokud nefotíme nějaké extrémy na vysoké ISO v místnosti, ze kterých by se viditelná „podexpozice“ v rozích těžko zesvětlovala, tak to není vůbec žádná překážka. Za mě je tedy vinětace zcela nepodstatná kapitola a neřeším ji, resp. používám korekce v postprocesu nebo ve fotoaparátu.

Sport s Nikonem 24 mm f/1,8 ED G

Koriguji také vinětaci, která je bez korekce poměrně velká, nicméně s korekcí nemám žádný problém.

Rychlost ostření

Objektiv nepatří mezi ty úplně nejrychlejší, ale není také pomalý. Běžně s tímto objektivem fotím sport a to i akce z bezprostřední blízkosti a nemám s tím žádný závažný problém. Ve všech situacích si ale vždy předostřím na místo, kde očekávám sportovce a jakmile se sportovec objeví, tak v režimu AF-C už jen přesně doostřím (aby AF nemusel zbytečně přejíždět extrémně dlouhou vzdálenost).

Sport s Nikonem 24 mm f/1,8 ED G

Asi nejnáročnější situaci na AF bylo kromě rally focení skateboardingu.

Přesnost ostření

Přesnost ostření je výborná na křížových AF bodech, zejm. na středovém. Při ostření na rohové body už je úspěšnost o něco nižší. V minulosti jsem na APS-C fotil se Sigmou 18-35mm f/1,8 ART a její největší (a prakticky jediná, za to velmi výrazná) slabina byla spolehlivost zaostření na nestředový bod. Na clonu f/1,8 a rohový bod byla Sigma prakticky nepoužitelná. V tomto ohledu je Nikon 24mm f/1,8 ED G výrazně lepší, nicméně není dokonalý. U zrcadlovek je tento jev relativně běžný, nicméně tuto nevýhodu ovšem zcela vyřešila bezzrcadlovka (v mém případě Z6), na kterou jsem asi před půl rokem přešel. Objektiv ostří na bezzrcadlovce úplně perfektně.

Sport s Nikonem 24 mm f/1,8 ED G

S přesností zaostření a sledování objektu v režimu AF-C jsem se všemi objektivy značky Nikon velmi spokojen a tato pevná čtyřiadvacítka není výjimkou.

Hloubka ostrosti

Na fotografiích nejen sportu mám moc rád malou hloubku ostrosti. Pokud fotíme objekty z dostatečné blízkosti, tak i u tohoto objektivu malá hloubka ostrosti poměrně zajímavě vynikne. U širokoúhlého objektivu je HO vždy pozvolná, což vytváří zajímavý efekt pro focení. Výhoda tohoto objektivu je taky relativně krátká zaostřovací vzdálenost, která tento efekt dokáže umocnit.

Sport s Nikonem 24 mm f/1,8 ED G

Pozvolná změna HO při fotografování detailů z extrémní blízkosti.

Práce v protisvětle

V protisvětle objektiv občas vytvoří nějaký nežádoucí odlesk, který je někdy nepříjemný. V některých situacích nejsou odlesky kulaté, ale n-úhelníkové. Naopak se mě líbí tvar paprsků světelných zdrojů při větším zaclonění.

Sport s Nikonem 24 mm f/1,8 ED G

Při práci v protisvětle se občas vyskytne „prasátko“, nicméně stačí fotoaparát mírně pootočit a tento nežádoucí odlesk zmizne. Pokud náhodou nezmizne (to se týká zejm. občasných drobných odlesků), tak použiji retušovací štětec.

Práce ve zhoršených světelných podmínkách

Jelikož fotografuji primárně sport a reportáž, tak světelnost f/1,8 je přímo skvělá vlastnost. Nutno ovšem dodat, že abyste využili potenciál tohoto objektivu naplno i v noci, je potřeba ho používat na fotoaparátu s citlivým AF, což je minimálně D750, nebo i Z6 (např. D600 už ne).

Sport s Nikonem 24 mm f/1,8 ED G

S citlivějším AF (jako má D750 a vyšší modely) je i ostření v noci velmi dobré.

Úhel záběru

Tento objektiv disponuje úhlem záběru 84° na Full frame snímači, takže úhel záběru je sice široký, ale není extrémně široký. Zkrátka úhel záběru je tak akorát a dá se s ním fotit prakticky cokoliv.

Sport s Nikonem 24 mm f/1,8 ED G

Úhel záběru vyhovuje mému stylu, ale netajím se tím, že si občas pomáhám menším ořezem.

Závěr

I po více než 2 letech používání jsem s tímto objektivem spokojený. Zcela nový rozměr a možnosti fotografovaných snímků se výrazným způsobem (pozitivně) projevily přechodem na bezzrcadlovku, se kterou si tato čtyřiadvacítka „rozumí“ až nečekaně skvěle. Dodám jen, že při použití na bezzrcadlovce je nutné fotografovat přes FTZ adaptér, který umožňuje převod mezi Z-mount a F-mount.

Sport s Nikonem 24 mm f/1,8 ED G

V poměru cena / výkon je tento objektiv podle mého názoru výborný.