Nikon Z6 je revoluční fotoaparát značky Nikon, jedná se o tzv. bezzrcadlovku. Jak už napovídá název, tak fotoaparát nemá zrcátko, tudíž má elektronický hledáček a jiný způsob zaostřování. Tato technologie přináší značné množství výhod při fotografování, ale najdou se i některé nevýhody. S tímto modelem mám prozatím jen několikadenní zkušenosti, nicméně už teď vím, že tento model je hodně zajímavý pro focení.

Tento článek je zcela odlišný od ostatních recenzí na mém blogu. Hlavní rozdíl je ten, že zde postupně doplňuji kapitoly, ve kterých popisuji své nové a aktuální zkušenosti.

Kapitoly jsou napsány poměrně stručně, ale zároveň výstižně, aby jste si z toho odnesli užitečné informace. Uložte si tedy tento odkaz a sledujte Nikon Z6 v praxi při fotografování nejen sportu. Kromě toho mne můžete sledovat na facebookové stránce, aby vám neunikly aktuality.


#30 Prodlevy režimu spánku a snímače před hledáčkem – nový !

⇒ 8.12.2019

Často jsou bezzrcadlovky kritizovány na důvody, které jsou spojené s prodlevami. U bezzrcadel obecně mnoho mechanických částí nahradily části elektronické, tak se asi nějaké prodlevy a zpoždění související s náběhem dají očekávat. Jaké typy zpoždění mám na mysli?

  1. Pohled do hledáčku – přiložíme-li oko k hledáčku, tak hledáček se rozsvítí, naopak pokud oko oddálíme, tak hledáček zhasne. Obával jsem se, že tento typ prodlevy bude pro Z6 nejhorší, nicméně opak je pravdou. Bál jsem se, že po přiložení oka uvidím např. zlomek sekundy černou tmu, než se „začne něco dít“, nicméně na štěstí tomu tak není. Náběh samotného hledáčku je okamžitý.

  2. Probuzení z režimu spánku – bezzrcadlovky obecně mají vyšší spotřebu elektrické energie než zrcadlovky (baterie se rychleji vybíjí), proto mají tzv. režim spánku, který se po nějakém čase aktivuje. Čas po kterém fotoaparát přejde do režimu spánku se dá nastavit. Probuzení z režimu spánku ovšem trvá déle (odhaduji 1 sekundu) a jistou komplikaci to může někdy způsobit.

  3. Zapnutí fotoaparátu – tato prodleva je asi stejná, jako při probuzení z režimu spánku a je tedy potřeba asi 1 sekundu počkat, než je možné začít fotografovat.

Osobně jsem si nastavil delší prodlevu pro režim spánku, než je v defaultním nastavení, takže v podstatě mne tato méně příjemná skutečnost nevadí.


#29 Ostření na oko poprvé – nový !

⇒ 8.12.2019

Nikony řady Z, stejně tak jako mnohé další bezzrcadlovky se pyšní mimo jiné tím, že dokáží ostřit přesně na oko. V rámci seznamování se s bezzrcadlovkou Z6 jsem tedy vyzkoušel vyfotit pár fotek s ostřením na oko.

Nejprve bych ve stručnosti popsal, jak tento režim funguje. Jako první je potřeba zvolit ostřící režim na celou oblast (pouze v tomto režimu funguje detekce očí). Při namáčknutí spouště (zaostření) fotoaparát zaostří na nejkontrastnější objekt, který je obvykle v popředí. Je-li v záběru osoba, zobrazí se čtvereček na nejbližším oku, který lze přepnout a sledovat např. druhé oko nebo jinou osobu, je-li v záběru více lidí.

Výhoda tohoto způsobu ostření je přesnost a možnost snadného překomponování záběru během ostření. Fotograf zkrátka nemusí řešit žádné přepínání AF bodů nebo oblastí. Naopak nevýhoda tohoto způsobu je, že AF nemusí osobu detekovat a zaostří např. na pozadí. Z pouhé zkoušky na několika málo lidech v servisní zóně mohu potvrdit, že tato teorie potvrzuje i první praktické zkušenosti. Během ostření z blízka na oko v rovnoměrném nasvětlení fungoval AF moc hezky. Na cloně f/1,8 je oko tak ostré, že při 100% zvětšení lze hezky vidět odraz moderátora v oku fotografované osoby. Když jsem fotil hostesky v tmavém (černém) oblečení proti silně osvětlenému pozadí, pak se AF chytal často na kontrastnější pozadí. Situace se zlepšila až když byly fotografované osoby více v popředí (jejich oči byly větší a tedy i kontrastnější, takže je fotoaparát lépe dokázal detekovat).

To byly zatím bezprostředně první dojmy z této nové funkce, kterou zrcadlovky nemají. Ještě se k tomuto tématu určitě vrátím, nicméně to co jsem od toho systému očekával se potvrdilo. Tato funkce funguje hezky, nicméně ne bezchybně, takže nějaký prostor pro zlepšení zde určitě ještě je.

Ostření na oko Nikonem Z6

Precizní zaostření na oko i na minimální clonové číslo 1,8.


#28 Ostření vzdalujících se objektů – nový !

⇒ 8.12.2019

U zrcadlovek bývá problém při ostření vzdalujících se objektů (fotíme-li je na nízká clonová čísla se záměrem max. oddělit objekt od pozadí). S Nikonem Z6 jsem prozatím fotil 2 typy vzdalujících se objektů:

  1. auta, která jsem po celou dobu pohybu „sledoval“ přes hledáček. Tento typ fotografie zvládá bezzrcadlovka velmi dobře a určitě lépe, než jakákoliv zrcadlovka, kterou jsem kdy měl (D750, D600, D7200, D7000 atd.). Ostření i na clonové číslo 1,8 je velmi přesné;

  2. lyžaře ve skoku, u kterých jsem měl předostřeno na místo, kde jsem je očekával a jakmile se lyžař objevil v hledáčku, tak jsem jen přesně doostřil a vyfotil. Při tomto pohybu byla spolehlivost výrazně nižší a řekl bych asi stejně bídná, jako se zrcadlovkami (i když možná ještě nižší). Podle mého názoru zde zpoždění zobrazení hledáčku opět „hrálo roli“. Nicméně fotil jsem takto jen několik skokanů a nebyl čas upravovat režimy ostření apod., takže časem se mi možná podaří nastavit fotoaparát lépe.

Ostření vzdalujících se objektů bezzrcadlovkou Nikon Z6

První typ popisované situace.

Ostření vzdalujících se objektů bezzrcadlovkou Nikon Z6

Druhý typ popisované situace.

#27 Zbraň proti back / front focusu – nový !

⇒ 8.12.2019

Na svém velmi oblíbeném objektivu Nikkor 24mm f/1,8 ED AF-S G mám na zrcadlovkách nastavenou korekci na 16 dílků, abych mohl přesně zaostřit. U bezzrcadel tento problém odpadá, takže nějaké korekce apod. nemusí fotograf vůbec řešit. Tato vlastnost je další výraznou výhodou bezzrcadlovek v porovnání se zrcadlovkami. Jako příklad zde dám naprosto přesně zaostřenou fotografii právě s uvedeným objektivem.

Přesné ostření Nikonu Z6

Objektivy, které je potřeba seřizovat ať už v servisu, nebo jemným doladění v těle zrcadlovky, fungují na bezzrcadlovce naprosto přesně a spolehlivě bez jakýchkoliv korekcí. Tato pozitivní vlastnost vychází z nové technologie zaostřování, jakou mají bezzrcadlovky.

#26 Standardní kalendář zde nenajdete – nový !

⇒ 8.12.2019

Během fotografování poslední akce jsem chtěl smazat fotografie staršího data z paměťové karty a zjistil jsem, že Z6 nemá standardní kalendář, u kterého jsem zvyklý ze zrcadel. Zatímco u zrcadel se zobrazil kalendář, pokud jsem několikrát po sobě stiskl tlačítko „-“, tak u Z6 tato funkce není. Kalendář nahradila položka v menu přehrávání, přes kterou lze smazat: a) označené fotky; b) fotky spárované s datem pořízení; c) všechny fotky z karty. O možnost mazání fotografií z karty dle data jsme tedy nepřišli, akorát je potřeba tuto funkci hledat jinde.


#25 Malá hloubka ostrosti – nový !

⇒ 2.12.2019

Jak jste asi poznali z mých fotek a popisu v dřívějších kapitolách, tak mám rád malou hloubku ostrosti (tj. maximálně oddělená auta, sportovci, objekty atd. od pozadí). Často mě píšete ohledně informací exifu, který je v mém případě přechodem na bezzrcadlo hodně monotónní (pokud zrovna nefotím panning, což s bezzrcadlovkou moc nefotím). Fotím vše na minimální clonové číslo, což je f/1,8 (u Sigmy 135 a Nikonu 24). Tímto se dostávám k další výhodě bezzrcadlovek.

Pokud se u zrcadlovek dostávám do situace, kdy AF hůř pracuje (např. na krajních AF bodech atp.), tak musím více přiclonit, abych zvýšil HO a tím dal AF větší prostor k drobné odchylce. Ostření zrcadlovek pracuje s odchylkou tuším 5% nebo dokonce 10% (obecná informace, která koluje internetem). Zatímco bezzrcadlovky zaostří většinou úplně přesně nebo úplně špatně (když se „chytne“ pozadí atp.). Myslím si tedy, že zvedat clonové číslo za účelem zvýšení spolehlivosti je bezpředmětné, proto fotím vše na f/1,8. Spolehlivost ostření je podle mne více závislá na situaci a na tom, jak je fotograf schopen „pohrát“ si s nastavením např. změnou ostřícího režimu atp.

Detail Sigmou 135 na clonu f/1,8 Nikonem Z6

Mám rád malou hloubku ostrosti, proto přechodem na bezzrcadlo fotím prakticky vše na clonové číslo f/1,8.


#24 Ostré protisvětlo – nový !

⇒ 2.12.2019

Jako příklad fotografie v náročnějších podmínkách uvádím fotografii focenou v ostrém protisvětle, kde auto jelo poměrně rychle. Fotil jsem přes dynamické zaostřovací pole, což fungovalo poměrně dobře, i když u tmavých aut se hůře chytal AF. I když byla úspěšnost poměrně vysoká, tak jsem našel jedno (tmavé) auto, u kterého nebyla ostrá ani jedna fotka ze sekvence asi 6 snímků. Později jsem vyzkoušel režim Wide-S a úspěšnost se viditelným způsobem zvýšila (byť i na dynamickou volbu byla celkem dobrá). Když fotím auta, tak ostřím (většinou) na přední masku. U dynamické volby se stává, že Z6 zaostří řidiče, protože „pomocný AF bod“ to asi vyhodnotí jako kontrastnější objekt v porovnání s černým chladičem atd.

Dále jsem na tomto místě fotil kolmo z boku, kde ovšem úspěšnost zaostření byla mizivá. Nejspíš to ale bylo způsobeno stříkajícím blátem, které „zblblo“ AF. S ostřením jsem neměl čas moc laborovat, možná kdybych prodloužil sledování objektu s blokací by byla úspěšnost vyšší. Dále se zde opět negativně projevilo zpoždění hledáčku (pouze při focení kolmo z boku), o kterém jsem psal už v jednom z předchozím bodě. Zkrátka viděl jsem v hledáčku auto, které ve skutečnosti ze záběru už prakticky vyjíždělo (vlivem zpoždění zobrazení hledáčku).

Ačkoliv ostření v těchto náročných podmínkách přináší jistá omezení, tak přesto si myslím, že je na dostačující úrovni. Pokud člověk fotí tyto situace se zrcadlovkou, tak si nemusí tolik „hrát s nastavením“, nicméně na clonu f/1,8 bych si v těchto podmínkách se zrcadlovkou moc nevěřil.

Ostré protisvětlo s Nikonem Z6

Akční fotografie v ostrém protisvětle, v zajímavém momentu a ve vysoké rychlosti.


#23 AF body až do rohu – nový !

⇒ 2.12.2019

Nespornou výhodou bezzrcadlovek je rozložení ostřících bodů, které pokrývají prakticky 100% plochy fotografie. Zrcadlovky (když nepočítám APS-C D500) mají ostřící body soustředěny poměrně blízko středu na poměrně malé ploše. Kromě toho zrcadlovky mají obecný problém s ostřením na krajní AF body. Obecně se dá napsat, že čím je AF bod na zrcadlovce dál od středu, tím horší jsou nebo mohou být jeho vlastnosti (citlivost, přesnost, rychlost). Bezzrcadlovky mají AF body rovnocenné, protože se zde využívá jiný princip ostření (bezzrcadlovky ostří přes snímač). V praxi mohu potvrdit, že AF body v rohu fungují výborně a to používám FTZ adaptér. Dokonce i objektiv značky Sigma (135/1,8 ART) ostří naprosto dokonale i na krajní AF body. Teorie ostření bezzrcadlovek se potvrdila v praxi, přesnost ostření se v porovnání se zrcadlovkami posunula o obrovský kus dopředu. Tato vlastnost byla jedna z těch hlavních, proč jsem si Z6 pořídil.

Krajní AF body NIkonu Z6

Fotografie na krajní AF oblast, která se nemusí ořezávat, takže plocha snímače je využitá bez ztráty rozlišení.


#22 Sekvenční snímání – nový !

⇒ 2.12.2019

Sekvenční snímání má zde 3 možnosti nastavení. V režimu pomalého snímání (označen jako L) se dá nastavit 1 až 5 sn. / s. Režim rychlého snímání (označen jako H) má cca 5,5 sn. / s. Pak je zde ještě jeden rychlý režim (označen jako H*), který má frekvenci 12 sn. / s.

Režim H* má ovšem frekvenci snímků závislou na tom, zda fotíme do 12 bitového (12 fps) nebo do 14 bitového (9 fps) RAWu. Ještě nedávno měl tento režim druhé omezení, které spočívalo v tom, že během sekvence fotoaparát neměřil expozici. Expozice tedy byla fixovaná od prvního snímku v každé sekvenci fotografií. Toto omezení ovšem Nikon vylepšil pouhou změnou firmwaru (ve verzi 2.0), takže nyní je expozice měřená před každým snímkem i na 12 fps.

Nikon Z6 12 fps

Pro zachycení správného momentu (kolo ve vzduchu) se 12 fps hodí i na relativně pomalé pohyby. Snímek je jinak pořízen ostřením přes velký výklopný display zarovno se zemí, aby vynikl odraz v kaluži.


#21 Odlišné režimy AF-C – nový !

⇒ 2.12.2019

V režimu kontinuálního (průběžného) ostření AF-C je možné fotit do několika režimů. Zrcadlovky mají také několik režimů, nicméně režimy bezzrcadlovky vs. zrcadlovky jsou v mnoha ohledech diametrálně odlišné. Zatímco u zrcadlovek jsme zvyklí ostřit na AF body, tak u bezzrcadlovek ostříme spíše na AF oblasti. Samozřejmě oblasti mohou být menší, nebo větší a některé režimy mohou zrcadlovku připomínat. Pohled do hledáčku, ostření snímačem, logika a funkce ostření je něco, co je ovšem něco zcela jiného v porovnání se zrcadlovkami.

Režimy činnosti zaostřovacích polí pro režim AF-C je možné zvolit:

  • Jednotlivá zaostřovací pole (připomíná bodové ostření na zrcadlovce)

  • Dynamické zaostřovací pole (připomíná dynamickou volbu „D9“ na zrcadlovce)

  • Velkoplošné zaostřovací pole Wide-S (ostří se na čtvercovou plochu)

  • Velkoplošné zaostřovací pole Wide-L (ostří se na obdélníkovou plochu přibližně 2x větší, než Wide-S)

  • Automatická volba zaostřovacího pole (v tomto režimu se dá nastavit tzv. ostření „na oko“, fotoaparát ostří celou plochou snímače)

Pro každý typ pohybu je vhodnější jiný režim. Prakticky jediné úskalí této technologie je, že fotoaparát ostří na nejkontrastnější objekt v daném poli, což nemusí být vždy ten, který chceme fotografovat. I když jsem toho s bezzrcadlovkou zatím moc nenafotil, tak už nyní mohu napsat, že jsem využil všechny tyto režimy, protože každý má své výhody a specifika, která je dobré využívat. Přesto jsem si asi nejvíce oblíbil režim Wide-S, ale ani ten není univerzální a vhodný do všech situací. To byl stručný úvod do problematiky AF-C, k jednotlivým zaostřovacím režimům se zde ještě určitě vrátím.


#20 Firmware přináší zásadní vylepšení – nový !

⇒ 27.11.2019

Co mne zaujalo na koncepci bezzrcadlovek obecně, tak je vývoj firmwaru. Není to jen výhoda Z6, ale obecná výhoda snad všech výrobců bezzrcadlovek. Od uvedení Z6 na trh po současnost doznal firmware viditelných změn. Některé změny jsou celkem zásadní, např. v jedné z předchozích verzí Nikon zvýšil citlivost AF z -3 na -6 EV. Nikdy bych nevěřil, že takových zásadních změn je možné dosáhnout pouze úpravou softwaru. U zrcadlovek snad nikdy v historii firmware nepřinesl tak zásadní změny. Jsem tedy velmi zvědavý, jakým směrem se bude ubírat dál vývoj softwaru.


#19 Tlačítko AF

⇒ 27.11.2019

Tlačítko režimů AF, na které jsme zvyklí u zrcadlovek, na Z6 ani Z7 nenajdete. Já jsem to tlačítko měl rád, často jsem ho používal a jeho poloha mě maximálně vyhovovala. Nikon tuto vlastnost vykompenzoval tím, že lze tuto funkci nastavit na některá jiná tlačítka. V defaultním nastavení je funkce pro výběr režimů AF nastavená na přední tlačítko fn 2. Já jsem si tuto funkci přenastavil na tlačítko rekord. Ačkoliv se zda, že tato změna byla vykompenzovaná, tak z mého pohledu to je malá nevýhoda, že tlačítko pro volbu AF režimů nezůstalo zachované. Je třeba si hold zvyknout.

AF tlačítko na zrcadlovkách Nikon

AF tlačítko na zrcadlovkách Nikon – toto tlačítko na Z6 nenajdete, ale dá se naprogramovat na některé funkční tlačítko.


#18 Stavový display

⇒ 27.11.2019

Jsem rád, že Nikon „zachoval“ stavový display, což je u Z6/7 výhoda oproti bezzrcadlovkám některých konkurenčních výrobců. Nevýhoda v porovnání se zrcadlovkami např. s D750, D600 apod. je ta, že ze stavového displeje zmizla celá řada informací. K tomuto kroku musel Nikon přistoupit nejspíš proto, protože větší display by se do tak malého těla nevešel.

Je sice pravdou, že nový typ hledáčku zobrazuje mnoho informací, nicméně já jsem z minulosti byl hodně zvyklý nastavovat vše přes stavový display. Mrzí mne, že na stavovém displeji není alespoň režim AF a že se tento režim nedá nastavovat přes tento stavový display (i když se dá tlačítko AF naprogramovat na některá funkční tlačítka, tak se pro změnu ostřícího režimu musí rozsvítit velká obrazovka nebo hledáček). Display je sice malý, ale údaje na něm jsou celkem dost velké a obecně mi připadá, že je prostorově poměrně nevyužitý. Pár údajů navíc by myslím ještě snesl, alespoň ten AF režim.

Co se tedy dá vyčíst na stavovém displeji?

–  Expoziční čas (1)

–  Clona (2)

–  Ikona stavu baterie (3)

–  Zbývající počet snímků (4, 5)

–  Snímací režim (6)

–   ISO (7)

Stavový display Nikonu Z6

Stavový display Nikonu Z6 (zdroj: příručka uživatele Nikon Z6)


#17 Sledování objektu s blokací

⇒ 27.11.2019

Velmi zajímavá funkce je sledování objektu s blokací. Opět se nejedná o nic nového a tato funkce je běžně dostupná i na zrcadlovkách. Co je ovšem důležité zmínit, tak v defaultním nastavení je nastavená na hodnotu „3“ (tj. na středu). Já tuto funkci mám skoro vždy nastavenou na minimální hodnotu, aby AF reagoval vždy co nejrychleji i na sebemenší změnu. Občas tuto funkci používám i na jiných hodnotách, ale k tomu se dostanu zase někdy příště. Opět dodám, že tato funkce se nachází v menu pod označením „A3“.


#16 Priority nastavení autofocusu v režimu AF-C

⇒ 27.11.2019

Tato volba preference AF mezi prioritou zaostření a prioritou rychlosti není u bezzrcadel nic nového, zrcadlovky ji mají běžně. V režimu AF-C (i AF-S) mám tuto možnost nastavenou stejně, jak na zrcadlovkách, tedy na prioritu zaostření. Nicméně toto je moje volba, každý má jiné preference apod. Považuji ovšem za důležité toto uvést, když v ostatních odstavcích píšu (a ještě více psát budu) o tom, jak je nebo není ostření přesné a rychlé. Na závěr odstavce jen dodám, že tuto možnost nastavení najdete v menu pod označením „A1“.


#15 Omylem jsem vyzkoušel co zvládne snímač

⇒ 25.11.2019

Exponovat sportovce, v jehož okolí je bílý sníh a zároveň černá obloha je asi jedna z nejnáročnějších situací pro výpočet správné expozice. I když všude píšu, že poloautomatické měření expozice Matrix používám téměř všude, tak zde byla zrovna výjimka, kdy tomu tak nebylo (Pozn. Manuální režim expozice jsem používal až když byla absolutní tma v okolí, z počátku jsem používal matrix). Jak jsem zkoušel fotit panning a pak zpátky standardní fotografie, tak jsem zapomněl zvednout ISO. Výsledná fotografie byla úplně černá viz. fotografie. Je to tedy čistě moje chyba a foťák za to nemůže, nicméně schválně jsem zkusil aplikovat na tuto fotografii moje postprocesové úpravy, které spočívají ve zvýšení kontrastu, výrazné vykreslení stínů, úprava světlých oblastí a hlavně celou fotku jsem z pohledu expozice zvýšil o korekci více, než 4 EV. Výsledek bych řekl, že je velmi dobrý, byť původní fotografie byla focená na ISO 125. Originální fotografii jsem sice musel mírně odšumět na pozadí, ale i tak vypadá dobře a asi bych nikdy neřekl, že je výrazným způsobem SW ovlivněná. Snímač tedy toho dokáže hodně „odpustit“, samozřejmě něco jiného by bylo, kdyby originální fotografie byla vyfocená na vyšší ISO.

Původní snímek

Původní snímek

Snímek po úpravě

Snímek po úpravě v postprocesu (výrazné vykreslení stínů, úprava kontrastu, zvýšení expozice o více než 4 EV)


#14 Panning v 3D prostoru

⇒ 25.11.2019

Největší nevýhoda, kterou mají bezzrcadla je fotografování dlouhých panningů v 3D prostoru na čas 1/20 s apod. U auta je panning jednoduchý, fotíme-li ho z boku a z konstantní vzdálenosti. Tam si člověk hlídá pohyb prakticky jen v jedné ose. U podobných kompozic, jako je zde na obrázku je to značně složitější, protože lyžař mění výšku, vzdálenost od fotografa a úhel vůči fotografovi. Proměnných je tedy o poznání více a musím přiznat, že s bezzrcadlovkou se toto nedalo ani náznakem vyfotit. Tento druh fotografie je silně závislý na tom, jak je fotograf schopen „sledovat“ sportovce, ale když je pohyb složitý, tak je tato náročná situace s bezzrcadlovkou ještě o poznání složitější. U těchto typů fotografií tedy zrcadlovky s optickým hledáčkem u mne vítězí na plné čáře, ale s tímto jsem prakticky počítal už předem, že to takto dopadne. Přiložená fotografie je focená s Nikonem D750.

Panning Nikonem D750

U těchto snímků není čas na hrdinství, takže jsem sáhl po osvědčené technice, kterou je Nikon D750 s optickým hledáčkem.


#13 Krajní AF body v noci

⇒ 25.11.2019

Jak jsem již uvedl, tak ostření v noci bylo překvapivě dobré a bylo úplně jedno, jakou oblast jsem měl zvolenou. Ostřilo to úplně stejně dobře jak na střed, tak i na roh. Za mě tedy velké pozitivum a jednoznačná výhoda pro bezzrcadla.

Ostření v noci na krajní AF body Nikonem Z6

Ostření v noci na krajní AF body Nikonem Z6 (fotografie je mírně kompozičně ořezaná)


#12 Fotografování pod umělým osvětlením

⇒ 25.11.2019

Další moje obavy byly v tom, jak bude Z6 fungovat v noci. Záměrně jsem tuto kapitolu nenazval noční fotografování, protože výkonné osvětlení můstků nasvítilo celé sportoviště prakticky „jak ve dne“. Na regulérní noční fotografování si tedy budeme muset ještě počkat, nicméně rád bych zde v této souvislosti zmínil dva důležité poznatky. Měl jsem pocit, že ve tmě ostřila Z6 lépe, než ve dne. Tuto skutečnost bych asi zdůvodnil tím, že pozadí již nebylo tak kontrastní a bylo poměrně tmavé (stromy v pozadí nebo obloha). Za mě tedy velmi pozitivní skutečnost, která je řekl bych odlišná v porovnání se zrcadlovkou.

Během focení pod umělým osvětlením mě blikaly v hledáčku pruhy, což bylo trochu nepříjemné, nicméně fotit se s tím dalo celkem normálně a na výsledných snímcích se to nijak neprojevilo. Z6 má v menu i redukci pro blikání obrazu, tu jsem měl vypnutou a nevzpomněl jsem si jí zapnout. Nicméně v návodu píšou, že u silných zdrojů světla nemusí být účinná a také, že může zpomalit sekvenční snímání.

Bezzrcadlovka Z6 si pod umělým osvětlením vedla dobře

Bezzrcadlovka Z6 si pod umělým osvětlením vedla dobře


#11 Skoky na lyžích

⇒ 25.11.2019

Uplynulou sobotu jsem vzal Z6 (D750 taky) na Světový Pohár ve skocích na lyžích do Polska. Předem jsem měl trochu obavy, jak bude Z6 ostřit takto rychlý pohyb z poměrně velké blízkosti a pod umělým osvětlením. Tréningové skoky začaly ještě za denního světla, takže jsem nastavil AF-C ostření a začal fotit. Pro tuto akci se mě osvědčilo používat ostření v režimu Wide-S a Wide-L. Se Z6 jsem fotil vše na minimální clonové číslo f/1,8, protože světla nebylo moc a také jsem chtěl dosáhnout minimální HO (objektiv opět Sigma 135mm f/1,8 ART).

Spolehlivost zaostření byla výrazně menší, než na rally, nicméně u zrcadlovky (D750) je to úplně stejné. Zkrátka skoky na lyžích osobně považuji za poměrně náročnou disciplínu pro přesné zaostření. Pokud u Z6 nastala nějaká chyba zaostření, tak to bylo zejm. pokud byl sportovec poměrně v dálce (ostřící oblast byla přibližně v jeho velikosti), kde se AF „chytl“ na pozadí. Nicméně tento druh fotografie není jednoduché fotit ani na zrcadlovku (na krajní AF body). Zrcadlovka se sice jen tak „sama od sebe“ pozadí nechytne, ale na krajní body moc přesně neostří. Také je se zrcadlovkou horší udržet AF bod na sportovci, proto je dobré u bezzrcadel používat AF oblasti, které fotografovi nějaké mírné nepřesnosti odpustí.

Jakmile byl sportovec v nějaké řekněme střední vzdálenosti, tak tam AF pracoval nejlépe a řekl bych až nečekaně dobře s velkou mírou přesně zaostřených fotek. Největší problém bylo fotografování sportovců z bezprostřední blízkosti (kolmo z boku atd.). V těchto situacích si myslím, že se i do jisté míry projevilo zpoždění hledáčku, které mne doposud připadalo jako minimální. Ono vlastně to zpoždění je minimální, ale když pár metrů vedle vás letí lyžař 100 km/h, tak se na výsledku projeví i minimální zpoždění. Stávalo se mi, že mě na snímku třeba chyběla špička lyže, přitom jsem jí v hledáčku viděl. Časem jsem si ale zvykl, posunul jsem ostřící oblast více doprava a na tuto nevýhodu jsem se snažil více zaměřit a soustředit. Pozitivní na tom ovšem bylo, že objektiv i v těchto situacích ostřil až nečekaně přesně. Fotil jsem na maximální fps (tj. 12 fps), takže během jednoho skoku jsem vyfotil až 10 fotek. U D750 (6 fps) to byly tak 3-4, takže asi i proto musím konstatovat, že lepší pro mne bylo fotit bezzrcadlem Z6.

S Nikonem Z6 na skocích na lyžích

S Nikonem Z6 na skocích na lyžích


#10 Absence voliče snímacích režimů

⇒ 21.11.2019

Zrcadlovky jako je D750 apod. mají okolo voliče expozice další volič, kterým se volí snímací režimy. Bezzrcadlovka Z6 tento volič nemá. Pro možnosti výběru snímacích režimů má Z6 v pravém dolním rohu tlačítko. Stiskem tlačítka se na displeji zobrazí snímací režimy, které lze snadno změnit zadním rolerem. Kromě toho, že se dají měnit snímací režimy, tak se dají měnit i jejich parametry naopak předním rolerem. Tímto mám na mysli, že se dá předním rolerem nastavit snímková frekvence v režimu CL, nebo délka samospouště atd. bez toho, aniž by byl nutný vstup do menu. Z mého pohledu to je lepší řešení, než má zrcadlovka D750 apod.


#9 Upravený volič expozičních režimů

⇒ 21.11.2019

Změn doznal také volič expozičních režimů (v porovnání se zrcadlovkou D750). Oproti zrcadlovkám má výrazně lepší a příjemnější chod, ale změn doznal také po vizuální stránce. „Zelený foťák“ (expoziční automat) je pro mne zcela zbytečná položka, ale rozumím tomu, že tam být musí. Kromě této volby tam najdeme klasickou čtveřici režimů P, S, A, M, na kterých se nic nezměnilo. Volič obsahuje také uživatelská přednastavení U1, U2 a U3. Změna oproti zrcadlovkám je nový režim U3 a absence režimu „SCENE“. Za mě dobrý krok k vylepšení systému.

PS: Kdysi jsem napsal recenzi na zrcadlovku (D7000 nebo D7200 to byla), ve které jsem psal, že režimy U1 a U2 jsou fajn a že bych uvítal i třetí uživatelskou volbu U3. … Uplynulo několik let a režim U3 je již standardní součást bezzrcadlovek Z6 a Z7.


#8 trojice horních tlačítek dle vzoru Nikonu D5

⇒ 21.11.2019

Dalším krokem kupředu (v porovnání s D750) doznalo tlačítko ISO, které je umístěno za spouští. Poloha tohoto tlačítka je ideální a jsem velmi rád, že ho zde Z6 má. Na Nikonu D750 mám tlačítko ISO nastaveno na tlačítku rekord, takže na Z6 jsem tlačítko rekord „ušetřil“ pro jinou funkci, na kterou se dá nastavit. Za mě tedy další pozitivní, praktická a ergonomická drobnost, která Nikonu neunikla. Naopak na horní části fotoaparátu schází tlačítko pro režim měření expozice, ale to mě nechybí, protože pořád používám měření matrix. Konfigurace horních tlačítek na Nikonu Z6 je tak podobná vlajkové lodi Nikonu D5.

Nikon Z6 - konfigurace horních tlačítek

Nikon Z6 – konfigurace horních tlačítek

Nikon D750 - konfigurace horních tlačítek

Nikon D750 – konfigurace horních tlačítek

Nikon D5 - konfigurace horních tlačítek

Nikon D5 – konfigurace horních tlačítek


#7 Přepínač obrazovek

⇒ 21.11.2019

V horní části fotoaparátu je na levé straně tlačítko, které zrcadlovky Nikon nemají. Jedná se o tlačítko, kterým se dají přepínat obrazovky (display vs. hledáček). Přepínat se dá mezi režimy: a) pouze hledáček; b) pouze display; c) upřednostnit hledáček; d) automaticky.

Máme-li přepnuto např. na režim hledáčku, pak se v hledáčku zobrazuje úplně vše vč. vyfotografovaných snímků, menu, nastavení atd. Uvedeným tlačítkem se tyto režimy dají mezi sebou přepínat.

Perfektní vychytávka v menu je taková, že se na toto tlačítko dají nastavit jen některé režimy (z těchto čtyř), takže nemusíme vždy přepínat mezi všemi čtyřmi režimy.

Já jsem si povolil jen dva režimy a to: a) upřednostnit hledáček a b) režim displeje. Upřednostnění hledáčku se chová úplně stejně, jak zrcadlovka, tedy přes hledáček fotím a na displeji sleduji fotografie, položky v menu apod. Režim displeje si přepnu jen tehdy, pokud chci fotografovat přes výklopný display.

Nikon Z6 - přepínač obrazovek

Přepínač obrazovek na Nikonu Z6 (foto: www.nikonusa.com)


#6 Ovládací a zobrazovací prvky

⇒ 21.11.2019

U Nikonu Z6 se mě líbí ovládací prvky. Přibyl zde joystick (když to porovnám s D750), naopak celá řada tlačítek nalevo zmizla resp. byla přesunuta. Jestli je to výhoda nebo nevýhoda ukáže asi čas, nicméně na první pohled se mě to nejeví jako úplně nevýhoda, protože Nikon tyto přesuny kompenzoval jinými funkcemi a možnostmi, díky kterým tyto přesuny nevadí, prozatím si to ale netroufám hodnotit. Dále chválím, že stavový display byť je zmenšený, tak nezmizel, díky za to! Srovnám-li ovládací prvky s „vlajkovou lodí“ od Sony, kterou je aktuálně model A9II, tak palec nahoru musím dát jednoznačně Nikonu. Sony nemá ani programovatelná tlačítka vepředu, nemá ani stavový display atd. Možná je to do jisté míry zvyk, ale mám takový pocit, že na ovládání Sony bych si jen tak nezvykl. Když už ale srovnávám ovládání se Sony, tak to za co musím pochválit naopak výrobce Sony je multifunkční volič na zadní straně, který je po vzoru Canonu a moc se mi líbí zejm. při prohlížení fotek. Nebudu zde zacházet do detailů, k jednotlivým ovládacím prvkům se ještě vrátím. Jisté je, že u Nikonu je ergonomie jedna z hlavních priorit, což dokazuje několik součástí fotoaparátu.


#5 Pohled do elektronického hledáčku

⇒ 19.11.2019

Vzhledem k tomu, že se jedná o bezzrcadlo, pak je jasné, že hledáček musí být elektronický (EVF). Jsem 10 let zvyklý fotit přes optický hledáček, takže jsem si chvíli musel zvykat, nicméně během focení ve dne prakticky ani nepoznám, že se jedná o elektronický hledáček. Pohled je velmi dobrý, jasný a obnovovací frekvence 60 snímků za sekundu se zdá být na první pohled dostačující. Display hledáčku je tedy velmi kvalitně provedený. Zkoušel jsem srovnat hledáčky i od jiných výrobců už dříve a hledáček Nikonu se mě už před cca půl rokem jevil jako jeden z nejlepších – z pohledu „nejvěrohodnější podoby“ s optickým hledáčkem.


#4 Fotografování pohybu přes výklopný display

⇒ 19.11.2019

Jeden z hlavních důvodů, proč jsem si bezzrcadlovku pořizoval byla možnost fotografovat akční sporty přes výklopný display, protože přes display je možné ostřit stejně rychle a spolehlivě, jako přes hledáček.  Fotograf tak může dosáhnout zajímavé perspektivy aniž by si musel lehat do trávy a špinit se. Hledáček vs. display jsou si tedy v tomto ohledu rovni. U zrcadlovky (např. D750) jsou pro zaostřování použité dvě metody, které mají jisté nevýhody. Přes display se na zrcadlovce ostří pomalu a přes hledáček mnohdy nepřesně (záleží na konkrétním nastavení). Bezzrcadlo ostří snímačem poměrně rychle a přesně a je jedno, jestli přes display nebo přes elektronický hledáček. Spolehlivost a úspěšnost zaostření závisí opět na konkrétní situaci a podmínkách, nicméně první dojmy jsou více než pozitivní. Ukázkovou fotografii jsem fotil přes display zarovno se zemí.

Nikon Z6 - fotografování přes výklopný display

Nikonem Z6 lze fotografovat pohyb přes výklopný display ze zajímavé perspektivy


#3 Ostření v režimu AF-C – první dojmy

⇒ 19.11.2019

Měl jsem největší obavy z toho, jak budou bezzrcadla fungovat během ostření v režimu AF-C. První akční fotografie, které jsem fotil s tímto fotoaparátem napověděly, že ostření v režimu AF-C je nad očekávání dobré. Přidám odkaz do fotogalerie, která je kompletně focená Nikonem Z6 s objektivy Nikkor 24mm f/1,8 ED AF-S (pro F-mount) a Sigmou 135mm f/1,8 ART (pro F-mount). Záměrně jsem fotil prakticky vše na clonové číslo f/1,8, abych měl maximálně oddělené pozadí a zároveň, abych důkladně otestoval přesnost AF-C. K ostřícímu systému se zde určitě vrátím, protože rally ve dne není na AF moc náročná.

Nikon Z6 - režim AF-C

Kontinuální ostření AF-C funguje nečekaně dobře s malým odpadem


#2 FTZ adaptér není žádný kompromis

⇒ 19.11.2019

Abyste nasadili starší objektivy ze zrcadlovek (F mount) na nové bezzrcadlovky Nikon (Z mount), pak je potřeba použít adaptér FTZ. Adaptér se dá koupit samostatně nebo v setu s bezzrcadlovkou. Adaptér je tedy jednak redukce mezi dvěma bajonety, ale také přenáší clonu (F mount má mechanický přenos nastavení clony, kdežto Z mount už elektronický, proto je potřeba i toto převést). Pozor! Adaptér nemá mechanickou hřídel pro ostření s velmi starými „D“ skly => objektivy, které nemají vlastní ostřící motor, tak nebudou automaticky ostřit.

Adaptér jsem už zkoušel na prezentaci produktů značky Nikon a velmi mne zaujalo, jak dobře fungoval. Použití F mount objektivů bylo bezproblémové, ostření i přenos clony také. Adaptér se určitě povedl nečekaně dobře, první dojmy jsou tedy určitě pozitivní. Jak bude adaptér fungovat s konkrétními modely objektivů budu psát časem v dalších kapitolách.

Nikon FTZ

Chceme-li na bezzrcadlovku použít starší typy objektivů (s bajonetem F), je nutné použít tuto redukci


#1 Padne do ruky

⇒ 19.11.2019

U fotoaparátů je jedno z nejdůležitějších kritérií to, jak „padne do ruky“. Byl jsem si vyzkoušet v obchodě, jak se drží jednotlivé modely bezzrcadlovek a právě Nikony mě seděly v ruce nejlépe (zkoušel jsem jen full framové, jiné mě nezajímají). O přestupu ke konkurenční značce jsem sice neuvažoval, nicméně pokud by mě Nikon v ruce neseděl, pak bych ho zatím nekupoval. Přestože jsou bezzrcadlovky záměrně vyráběné tak, aby byly malé, tak u Nikonu mne velmi zaujal poměrně výrazný grip na držení. Tato bezzrcadlovka se mě drží lépe, než zrcadlovka D600, která nemá dostatečně velký výkroj pro prsty. Za mě tedy velká pochvala Nikonu, protože ergonomie držení vyřešili velmi dobře.