Jak jsem již v minulosti uvedl, tak každý druh objektivu má své „kouzlo“ a specifické vlastnosti. V 5. dílu série fotografujeme sport jsem napsal něco o tele objektivech, nicméně nyní bych chtěl poukázat naopak na zajímavé vlastnosti základních širokoúhlých objektivů. Už teď mohu prozradit, že v budoucnu se zde můžete těšit na třetí článek, který bude zaměřen na ultra široké objektivy, nicméně nebudu předbíhat…

Nejčastěji se širokoúhlý objektiv používá fotíme-li sport z poměrně malých vzdáleností, kde je sportovec prakticky na dosah. Tento druh fotografie obvykle působí jako „3D“ fotografie. Druhým důvodem používání širokoúhlých ohnisek je zachycení sportovce v prostoru, kde výsledná kompozice je výrazně závislá na okolním prostředí. No a třetím nejpoužívanějším využitím je mít uvedený typ objektivu připravený na druhém fotoaparátu. V případě nastane-li nějaká výjimečná situace, na kterou je potřeba rychle zareagovat, je fotoaparát s tímto objektivem ihned dostupný. Na základě těchto tří příkladů využití jsem níže uvedl ukázky z jednotlivých typů sportů. U snímků tentokrát neuvádím použitý objektiv, protože ve všech případech jsem použil svůj oblíbený Nikon 24mm f/1,8 ED G AF-S.

Široký úhel záběru

Pod pojmem širokoúhlý objektiv se asi každému vybaví jako první široký úhel záběru. Čím jsem starší, tím mám fotografie s prostorem radši. Jsou-li tyto fotografie založené na zajímavém prostředí a kompozici, pak je obecně považuji za jedny z nejlepších z jakékoliv reportáže od kohokoliv. Ostatně v jednom z předchozích dílů jsem se miniaturám věnoval velmi důkladně, tak to zde moc rozvádět nebudu. Nicméně chtěl bych poukázat na to, že široký úhel objektivů dokáže vytvořit zajímavou perspektivu a kompozici. 

fotografujeme sport - široká ohniska

Široký úhel záběru ohniska 24mm

Lidé v akci

Tím, že je úhel široký, tak je možné fotit vybrané kompozice z bezprostřední blízkosti a zachytit tak další zajímavou fotografii pro zpestření výsledné reportáže. V kombinaci s nízkým clonovým číslem je možné dosáhnout zajímavě odděleného pozadí. 

fotografujeme sport - široká ohniska

Lidé z bezprostřední blízkosti

Akce na dosah

Toto auto jsem vyfotil z absolutně bezprostřední blízkosti z cca 1,5 metru. Velmi nízké clonové číslo a malá ostřící vzdálenost měly svůj význam a to takový, že auto je poměrně výrazně oddělené od pozadí a kapky vody výrazně vynikly jednak zmražením pohybu (krátký expoziční čas), ale také malou HO díky které je pozadí více oddělené. Snímek působí hodně akčně a asi i díky AF-C ostření Nikonu D750 je auto ostré (jedná se o poměrně náročnou situaci na ostřící systém). 

fotografujeme sport - široká ohniska

Akce na dosah

Detaily

Uvedená fotografie je vyfocená po závodě rally, ve kterém posádka a její soutěžní automobil (v tomto případě vítězové celé rally) čekali na slavnostní vyhlášení. Záměrně jsem zvolil široké sklo, kterým jsem chtěl zachytit to, jak auto po náročném závodě dojelo špinavé. Myslím si, že na tomto detailu vynikly náročné podmínky, které panovaly na závodě. Hloubka ostrosti zde vytváří zajímavý prostorový efekt s odděleným okolím. 

fotografujeme sport - široká ohniska

Detaily se zajímavou perspektivou a hloubkou ostrosti

Akce s prostorem

Ve sportovní fotografii bývá neméně důležité zachytit nejen samotnou akci, ale také akci s nějakým okolím. Podle mého názoru si sportovní fotografie žádá fotit akční momentky s viditelným prostorem okolo sportovce, díky kterému se výsledný efekt ještě více umocní. V tomto případě jsem tedy komponoval tak, abych měl na fotografii kromě auta také zvířený prach a šotolinu za autem. 

fotografujeme sport - široká ohniska

Akce s prostorem

Perspektiva

Řada fotografů fotí sport obvykle ve stoje a přibližně z úrovně výšky hlavy. Zajímavá perspektiva může být ale z méně typického úhlu záběru např. při focení z nadhledu nebo zarovno se zemí. Při focení zarovno se zemí bývají širokoúhlé fotografie velmi zajímavé, ideálně v kombinaci s vysoce světelnými objektivy, které mají malou HO a zajímavý bokeh.

fotografujeme sport - široká ohniska

Fotografování zarovno s terénem přes živý náhled

Práce s popředím

Tato fotografie je založená na poměrně výrazném popředí, které tvoří šípkový keř. Zbývalo už jen počkat, až se rallyový speciál objeví na předem vybraném místě a zmáčknout spoušť. 

fotografujeme sport - široká ohniska

Vyhledávejte zajímavé objekty, které je vhodné umístit do popředí fotografie

Netradiční sporty pro širokoúhlé ohnisko

Když jsem se na dnech NATO rozhlídl okolo sebe, tak jsem viděl asi 50 spotterů. Všichni tito fotografové měli teleobjektivy nebo super tele objektivy. Prakticky jsem neviděl nikoho, kdo by měl širokoúhlý objektiv. Já jsem chtěl mít alespoň některé fotky „odlišné“, tak jsem v případě této letecké ukázky vsadil na širokoúhlé ohnisko. Letecké ukázky mají obvykle 3 fáze. První z nich je, kdy formace létá spolu a tvoří zajímavý obrazec. V této fázi je teleobjektiv poměrně praktický. Druhá fáze je, když 1 – 2 letadla předvádí solo display vystoupení. Třetí fáze vystoupení je taková, kdy se formace rozdělí a právě tato je pro širokoúhlý objektiv z mého pohledu hodně zajímavá.

fotografujeme sport - široká ohniska

I širokoúhlé ohnisko má svůj význam při fotografování letadel ve vzdálenosti několik set metrů

Být připraven

I když jsem pro širokoúhlý objektiv neměl vymyšlenou žádnou kompozici, tak jsem ho měl nasazený na druhém fotoaparátu. Box jsem fotil s tele objektivem prakticky pořád, ale po nějakém čase došlo k zajímavému a poměrně netypickému momentu v mé těsné blízkosti. Rychle jsem vyměnil fotoaparát a zachytil jsem tento moment širokoúhlým objektivem. Pokud bych tento moment fotil teleobjektivem, tak výsledný efekt by rozhodně nebyl tak působivý, protože bych na snímku měl jen nějaký detail bez okolí, které zde podle mne hraje významnou roli.

fotografujeme sport - široká ohniska

Druhý fotoaparát mívám často připravený kdykoliv použít

Linie

Zajímavým kompozičním prvkem bývají linie různorodých tvarů. Širokoúhlé ohnisko dokáže zachytit některé z nich zajímavým způsobem a jedinečnou perspektivou. Je ovšem potřeba hodně hledat a také zkoušet, ne vždy to vynikne.

fotografujeme sport - široká ohniska

Široké ohnisko často dokáže zdůraznit zajímavé linie na scéně

Dlouhá expozice z vnitřku zatáčky

V případě motorsportu a pozici z vnitřku zatáčky se dá širokoúhlým objektivem fotit i na delší expoziční čas. Výsledný efekt bývá poměrně zajímavý, akorát udržet delší čas nebývá často jednoduché. Nechci se zde opakovat, protože ohledně paningu jsem zde už opět napsal samostatný 2. díl série fotografujeme sport. Chtěl bych zde jen poukázat na to, že i paning širokoúhlým objektivem bývá často hodně zajímavý, dynamický, prostorový a akční. 

fotografujeme sport - široká ohniska

Dynamický paning

Závěr

Na závěr přidám jednu noční fotografii, kterou jsem pořídil bez vlastního blesku. Vzhledem k tomu, že scéna byla nasvětlená pouličními lampami a já jsem měl objektiv s velmi vysokou světelností (1,8), tak jsem se zachycením této atmosféry neměl problém.

Pokud jste ještě neviděli předchozí články tohoto již desetidílného seriálu fotografujeme sport, tak je určitě nezapomeňte navštívit. Pokud vás obsah mého webu a blogu zaujal, budu rád, když mne budete sledovat také na mé facebookové stránce nebo na stejnojmenném Instagramu.

fotografujeme sport - široká ohniska

Noční fotografie v centru Barum rally