Sportovní fotografie není pouze o tom vyfotit nějakou momentku a být ve správný čas na správném místě. Často je ve sportovní fotografii neméně důležité vtáhnout diváka do děje a vyfotit nějaký širší celek ve kterém je zachycená zajímavá krajina spojená s dějištěm závodu. Osobně rád fotím miniatury, dávám je často do reportáží, protože je považuji za velmi důležitou součást souhrnné reportáže. Miniatury dokáží často reportáž velmi zajímavě doplnit a zpestřit, takže další díl seriálu fotografujeme sport věnuji právě miniaturám.
Jednotvárné okolí
Jako první fotografii tohoto článku jsem vybral z rally. Fotogalerie byla focená v zimě, kdy sice nebyl sníh, ale stromy byly bez listí. V kombinaci s tmavým pozadím to je zajímavý světelný efekt, kde stromy poměrně hodně vyniknou. Auto je vyfoceno v malé „výseči“ mezi stromy, kde ho zrovna bylo možné vidět.
Industriální prostředí
Industriální prostředí bývá pro fotografy velmi oblíbené už jenom tím, že je zkrátka fotogenicky nevšední. Snímek jsem pořídil v Dolní Oblasti Vítkovice při běžeckém závodu. V jednom místě se běželo přes most, čehož jsem využil tak, jak je znázorněno na obrázku.
Nepravidelné linie
Někdy stačí vyfotit miniaturu s výrazným a dominantním popředím. Zde jsem fotil auto na rally z velmi malé výšky od silnice, takže silnice a její extrémní nerovnosti vynikly v poměrně velké míře. Opět se jednalo o doplnění reportáže se zdůrazněním extrémních nerovností, které jezdci museli zdolat. Záměrně jsem zde zvolil náklon, aby silnice byla více v diagonálních liniích, které mám osobně celkem rád.
Kopcovitý terén
Zajímavá místa pro fotografování miniatur bývají také kroutící se silnice při sjezdu z kopce. Na uvedeném obrázku doplňují celkovou atmosféru malé oblaky prachu, které jsou všude v místech, kde auto řezalo zatáčku. Jednalo se o situaci těsně po západu slunce. Velká smůla na tomto místě byla v časovém posuvu, kdyby totiž závod začal o 15 min. dříve, bylo by tam v tu dobu perfektní světlo.
Akční miniaura
Samozřejmě miniatury nemusí být jen fotky, poukazující na zajímavé okolí apod. Miniatura může být zároveň i akční fotografie, jak můžete vidět na následujícím obrázku. Zde jsem fotil ultra širokým ohniskem, kterým jsem chtěl zdůraznit prach za tímto autem.
Pravidelné linie
Linie patří mezi mocný nástroj pro tvorbu kompozice. Použití linií nabízí v některých sportech velké množství kombinací. Jako příklad uvádím fotografii z vinic na rally Hustopeče. Tato rally je velmi zajímavá a jezdí se zde často i ve vinicích, které mám velmi rád a dokáží reportáž výrazným způsobem obohatit.
Práce s popředím
Práce s popředím může být v některých situacích zajímavá. Hlavním principem tohoto řešení může být extrémně dominantní popředí, které může být jednak tmavé (např. ve stínu, jako je zde na obrázku), ale také světlé jako je pozadí. Možností je určitě celá řada, uvedl jsem jednu typickou ukázku z focení vodních sportů, kde má fotograf více omezené možnosti co do pohybu a výběru míst k fotografování.
Barevné sladění
Zajímavé okolí může být i v případech, kdy dochází k jistému barevnému sladění. Na uvedeném obrázku jsem fotil miniaturu v řepce, takže jsem si počkal na žluté auto. Navíc se jednalo o úsek před cílem, kde byla i shodou okolností žlutá informační cedule. Opět se tedy jedná o nějaký další prvek, který dle mého názoru dokáže pozitivně zpestřit celkovou reportáž.
Bokeh
Velmi efektní fotografie bývají takové, na kterých je zdůrazněn bokeh, resp. fotografie, které jsou na bokehu v podstatě založeny. Typickým příkladem popředí bývá tráva nebo nějaké rostliny v popředí, které jsou někdy i mokré od rosy a foceny v protisvětle. Je dobré se u tohoto typu fotografie soustředit na tvar odlesků v popředí, protože některé objektivy mají místo kruhů „n-úhelníky“, které vypadají podle mého názoru v některých případech do slova strašně. Rovněž tvar kruhů v popředí ovlivňuje použité clonové číslo, proto je dobré používat co nejnižší. S bokehem jsem u svého Tamronu 70-200mm f/2,8 VC USD celkem spokojen, stejně tak jako u Nikkoru 85mm f/1,8 AF-S G a Nikkoru 24mm f/1,8 AF-S G.
Extrémní miniatura
Mám rád, když se občas v reportáží objeví nějaká opravdu extrémní miniatura, kterou divák musí na fotce do slova hledat (osoba se psem se nachází v pravém horním rohu). Zde jsem použil pevný objektiv 24mm a použil nízkou clonu pro oddělení popředí. Vzhledem k tomu, že ani ostřící body nejsou umístěny takto extrémně v rohu, pak ostřím tyto typy fotografií tak, že na miniaturu zaostřím středovým bodem, uzamknu AF a překomponuji. Dle mého názoru je důležité u těchto typů fotek to, aby bylo z miniatury alespoň orientačně identifikovatelné, o jaký sport se jedná. Abych divákům ulehčil hledání hlavního objektu, použil jsem minimální clonové číslo f/1,8, které mě zajistilo malou HO a tedy i užší pásmo, ve kterém se fotografovaný objekt nachází.
Ve vzduchu
Zajímavé miniatury nemusí být jen na zemi, ale i ve vzduchu. Detaily letadel na ohnisko 600mm apod. sice bývají zajímavé, ale dle mého názoru jsou zajímavé i miniatury, kterými jsou i tyto typy reportáží doplněny. V miniaturách se dá zachytit zajímavá obloha, světlo nebo protisvětlo a také dráha letu.
Závěr
Na závěr jsem si nechal fotografii, která je dle mého názoru založená na poměrně dobrém kompozičním základu. Jedná se o běžecký závod, který v pozadí doplňuje známý zámek, který je v místě závodu. Snímek tedy zachycuje běžeckou překážku s některými účastníky závodu s charakteristickým pozadím pro danou lokalitu. Kromě toho jsem zakomponoval do popředí jakýsi „rámeček“, který je tvořen stromy. Ti nejvíce všímaví najdou na této fotografii také dron (drona jsem si všiml až doma při editaci). Tímto článkem bych uzavřel seriál fotografujeme sport v roce 2018. Nicméně v roce 2019 budu tímto seriálem pokračovat a opět se budete moci těšit na přibližně stejný počet dílů, jako zde bylo publikováno v letošním roce. Pokud nechcete, aby vám něco uniklo, pak mě sledujte na facebooku.
Napsat komentář