Fotografických metod, jak z jakékoliv fotky udělat fotku dynamickou je hodně. Záměrně bych se v tomto díle seriálu fotografujeme sport chtěl zaměřit pouze na panning. Na úvod bych asi měl vysvětli pojem panning pro ty, kteří ho neznají. Jedná se o specifický styl fotografování, kdy je záměrně nastaven dlouhý expoziční čas a fotografovaný objekt je tzv. sledován. Výsledkem je fotografie, jejichž hlavní objekt je ostrý a pozadí pohybově rozmazané. Samozřejmě dají se fotit i záměrně neostré fotografie, kde i hlavní předmět je neostrý, ale o tom bude řeč v některém z dalších dílů tohoto seriálu. V tuto chvíli se tedy zaměříme na panning, ve kterém je vždy hlavní objekt ostrý. S teorií to tentokrát nebudu přehánět a přejdeme rovnou tradičně ke 12 ukázkovým fotografiím.
Úvod
Na úvod jsem zvolil obrázek, na kterém je vidět základní panning efekt (viz. auto ostré, diváci v pozadí jsou pohybem rozmazaní). V podstatě se jedná o to zvolit jeden ostřící bod a objekt sledovat. Na tomto principu jsou založeny všechny níže uvedené fotografie. Tyto typy fotografií patří mezi zcela obyčejné, dříve nebo později je není problém vyfotit, proto je nepovažuji za nic extra. Jedná se o auto na rovině bez jakékoliv další stěžejní situace, takže velmi jednoduchý případ. Občas nějaká ta fotografie se hodí pro zpestření reportáže, ale jinak je to celkem nuda.
Skoky aneb provazojezdec
Od úplné klasiky přejdeme k o něco náročnějším efektům. Prvním z nich jsou skoky, jak je uvedeno v tomto odstavci. Co se týká aut, tak se hůře fotí odraz a dopad, samotný let už je relativně taky jednoduchý. Tento případ jsem fotil tele ohniskem, kde úspěšnost je relativně vysoká. Vzhledem k tomu, že auto jelo hodně rychle, tak jednak skočilo, ale také udělalo zajímavý pohybový efekt i na relativně krátký expoziční čas 1/200s. To, že se mi podařilo zachytit kola téměř na pásce v pozadí už je dílem náhody, která ovšem k focení sportu částečně také patří.
Voda
Voda bývá velmi často hodně efektní doplněk panningu. Ve vodě se dají fotit jednak vodní sporty, ale já mám blíže k autům, proto i třetí ukázka je z rally. Jednalo se o průjezd poměrně velkou kaluží.
Na rally z vnitřku zatáčky
Fotografování rally (popř. i jiných automobilových sportů) širším ohniskem z vnitřku zatáčky patří mezi poměrně tradiční styl. Fotografovat tyto typy fotografií na delší čas je zejm. na rally relativně složité, pokud chceme mít ostré kompletní auto, minimálně přední masku. Náročnost toho je dána tím, že auto během expozice mění svůj geometrický obraz na snímači tzn. auto se k vám jakoby přibližuje a mění vůči vám úhel. Zde jsem tedy zvolil expozici 1/200s, což vytvořilo jakýsi efekt točících se kol, ale jinak je okolí relativně statické.
Na driftu z vnitřku zatáčky
Není sport jako sport a schválně jsem zde vložil podobný typ fotografie, jako byl v předchozím odstavci. Jedná se o fotografii z vnitřku zatáčky, akorát sportem není tentokrát rally, ale drift. Speciály na driftu projíždějí zatáčky do slova bokem a zatáčky jsou navíc více táhlé, takže geometrický obraz na snímači je téměř neměnný. Pakliže se postavíte přibližně do středu poloměru zatáčky, pak pravděpodobnost ostrých fotek je vysoká i na velmi dlouhé časy. Drift je v tomto ohledu jedinečný a schválně porovnejte, jak se zde liší pohybový efekt s předchozí fotkou z rally. Výsledek je diametrálně odlišný a zároveň se drift fotí snadněji, přestože čas je výrazně delší a tedy i složitější na udržení. Těmito dvěma odstavci jsem akorát chtěl zdůraznit, že není sport jako sport a co je někde komplikované, tak jinde není problém.
Plochá dráha
Plochá dráha má s driftem přeci jen něco společného, přestože se jedná o diametrálně odlišné sporty. Společné jsou poměrně táhle zatáčky a průjezd těmito zatáčkami v extrémně velkém úhlu. Tyto typy fotografií nejen, že se právě panningem fotí relativně snadno, tak jsou velmi akční a není to jen „auto nebo motorka z boku“. Pokud zrovna není mokro, tak drift doplňuje efektní kouř od pneumatik a plochou dráhu zase prach, který je v ideálním případě nasvětlen protisvětlem. Plochá dráha je jinak horší v tom, že je potřeba ostřit na hlavu jezdce, což je složitější než u aut, jinak je princip naprosto stejný. Na uvedené fotografii je na 100% zvětšení ostrá v podstatě jen hlava, což považuji za dostačující. U této fotografie bych se chtěl ještě pozastavit. Všimněte si informací v exifu (použité ISO a clona). Vzhledem k tomu, že bylo velmi slunečno, tak jsem použil nejmenší možné ISO 50, aby clonové číslo bylo co nejnižší a to z toho důvodu, že s rostoucím clonovým číslem se u panningu výrazně projevují nečistoty na snímači fotoaparátu.
Práce s popředím
Při fotografování delším časem metodou panning dostávají fotografie jiný rozměr při používání širokých nebo ultra širokých ohnisek. Na fotografiích bývají často efektní miniatury s okolím apod. Na uvedeném snímku je jedna fotografie z Masarykova okruhu v Brně. Fotografii jsem pořídil ultra širokým ohniskem 10mm (na APS-C). Kladl jsem zde důraz na popředí, kterým byla bariéra z pneumatik. Fotografie tímto efektem vypadá více prostorově.
V lese
Efektní fotografie bývají často také v lese, kde se dá kombinovat hodně s ohniskem, časem, polohou vůči slunci, ale také s kompozicí. Já osobně mám rád u širokoúhlých miniatur kompozice ve stylu kdy auto „vyjíždí“ ven z fotky. Často fotím oba případy, tedy kdy auto vyjíždí a nebo nevyjíždí z fotky a v podstatě vždy se rozhodnu publikovat řekněme více kontroverzní variantu, protože se mi zkrátka líbí víc. Nicméně vždy se rozhoduji podle situace, polohy auta (předmětu) atd., takže to není v mém případě jednoznačný závěr.
Odlišný úhel pohledu
Téměř všichni fotí panning z boku, nicméně velmi zajímavé variace bývají z výšky tj. z mostů apod. Jsou to alespoň trochu odlišné typy fotografií oproti ostatním, které dokáží zajímavě zpestřit reportáž. Opět je možné experimentovat s ohniskem apod. Dále jsou tyto typy fotografií i výhodné pro ty fotografy, kteří nemají fotografickou akreditaci. I v rally, kde je bezpečnost diváků velmi přísná, je často povoleno sledovat dění z vyvýšených mostních konstrukcí apod.
Extrémní dynamika
Extrémní dynamický efekt vzniká tehdy, kdy se rozhodneme expoziční čas prodloužit do řádů desetin sekundy. U těchto typů fotek získáme extrémní dynamický efekt, ovšem je potřeba počítat s tím, že fotografovaný předmět už nebude s největší pravděpodobností ostrý jako břitva. I když je čas relativně dostatečně udržen (viz. přední část auta), pak zadní část vlivem nerovnoměrného pohybu je neostrá. Pro zpestření reportáže to je zajímavý efekt, ale moc bych to s podobnými fotografiemi nepřeháněl co do jejich počtu v souhrnné reportáži. Dále jen dodám, že fotografie byla opět vyfocena s diváckého místa, tedy opět dostupná pro jakéhokoliv amatérského fotografa z řad diváků.
Náročné situace
Mezi nejnáročnější focení na delší čas je pohyb, který je vůči fotografovi vykonáván „ve třech osách“ (tj. napravo – nalevo; nahoru – dolu; dopředu – dozadu). Typickým příkladem je uvedená fotografie, kde skokanka se pohybovala jak zprava doleva, tak zároveň shora dolů a vzhledem k tomu, že jsem ji nefotil kolmo z boku, tak se ke mne i přibližovala. K tomu všemu byl pohyb hodně rychlý a ostřicí bod bylo potřeba udržet na hlavě (hlava je ve skutečnosti snad jediný ostrý bod na fotografii). Zde jsem zkusil nastavit čas expozice 1/30s, takže jsem si zadělal na hodně náročnou situaci. Předem upozorňuji, že tento typ fotografie vyžaduje nemalou dávku trpělivosti, protože úspěšnost zaostření je hodně mizivá.
Závěr
Závěr z toho článku je jediný, metodou panning se dá fotit jakýkoliv sport, nicméně je potřeba se mu v jistých ohledech přizpůsobit. Pro některé sporty není problém udržet z ruky časy 1/30s apod., pro některé je i 1/160s náročný čas. Pokud chceme mít ostrý předmět nebo alespoň jeho část (např. hlavu, nebo přední masku auta, atd.), pak je potřeba volit časy v závislosti na daném typu sportu, úhlu pohledu a typu pohybu sportovce. Jako poslední fotografii článku jsem zvolil takový experiment, který je vyfocen tele ohniskem a poměrně dlouhým časem. Jedná se o rally auto, které je foceno skrz diváky. Jedná se spíše o zpestření reportáže, takže opět bych to moc nepřeháněl s podobnými fotkami co do počtu v reportáži. V příštím díle seriálu fotografujeme sport bych se chtěl zaměřit na miniatury ve sportovní fotografii. Pokud nechcete, aby vám něco uniklo, pak mě sledujte na facebooku.
Laco
Krásny a poučný článok! 🙂 Skvelé fotky.
Radek Caga
Díky