Už mnoho lidí se mne ptalo na mé SW úpravy, které se svými fotkami provádím. Nyní jsem se tedy rozhodl udělat takový malý nástřel toho jak upravuji resp. proč upravuji fotografie. Níže mám uvedeno několik příkladů, kde jsou zobrazeny jednak originální fotografie, ale také výsledné soubory v barevném prostoru sRGB. Žádné detailní postupy apod. zde nebudu a nechci zveřejňovat, ale věřím, že i toto malé nastínění může v něčem inspirovat. Na úvod bych akorát zdůraznil, že ani jedna fotografie není žádná fotomontáž. Základ, na kterém jsou všechny fotografie založeny, byl ve 100% případů vyfocen a v SW jen upraven. Ačkoliv se to na první pohled asi nezdá, tak všechno jsou to základní a elementární úpravy, s výjimkou snad možná poslední fotografie.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Mezi můj takový současný standard patří fotografie s velkým kontrastem zejm. ve světlých oblastech, vykreslení stínů a mírné snížení saturace zejm v zelené a modré barvě. V této konkrétní fotografi jsem navíc na oblohu přidal přechodý filtr.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Tato fotografie obsahuje obdobné úpravy, jako předchozí, akorát jsem si musel pohlídat saturaci šotoliny. Opět zde byl aplikován přechodový filtr na oblohu.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Mám moc rád světlé fotografie a až na některé výjíimky (noční, siluety, detaily v autech) upravuji vše tak, aby působily světlým dojmem. Vykreslení stínů a prosvětlení obličeje považuji za ideální úpravy pro tyto typy fotografií. Opět je zde vysoký kontrast a nízká saturace.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Zde jsem naopak fotografii ztmavoval včetně stínů a světlé plochy jsem malinko více zesvětlil. Cílem této úpravy bylo zdůraznění paprsků slunce skrz oblohu.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Drift, kde je extrémní množství kouře vyžaduje extrémní zvýšení kontrastu. Kromě toho jsem zdůraznil kouř. Velké problémy při zvyšování kontrastu dělá saturace modré barvy, se kterou se u těchto typů fotografií musí celkem „bojovat“.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Zde jsem použil zajímavou funkci, které dávám pracovní název „posunutí histogramu napravo“. V principu se jedná, že histogram zbavím černých ploch a tóny, které jsou blízko černé jsou více šedé. Pro tyto typy úprav tuto funkci mám rád, jinak moc ne. Je to zajímavá funkce, která je celkem i cool, ale velmi rychle člověka (resp. mne) omrzela, takže jí používám zcela výjimečně.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Siluety patří mezi mé oblíbené prostředky pro zpestření reportáže. Na těchto typech fotek se samozřejmě nedá reportáž „postavit“, ale jako zpestření jsou z mého pohledu super. Zde jsem fotografii v podstatě ztmavil a ztmavil jsem i stín. Světla jsem zde naopak více zesvětlil.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Noční fotografie u které jsem provedl výše popsané posunutí histogramu. Zkrátka nemám rád fotky, kde je černá barva až na některé minimální výjimky.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Této fotografii jsem akorát přidal decentní přechodový filtr a celkem extrémně zvýraznil kouř.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Tento portrét vychází z mých standardních úprav, tedy: světlá fotografie, vysoký kontrast, nižší saturace, vykreslení stínů apod. Zde jsem si malinko pohrál i s hranovým kontrastem.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Opět fotografie v mém stylu, kde obloha byla skvělá a tak přechodový filtr vynikl více, než jinde.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Když se práší za autem apod., je dobré zvýšit kontrast třeba i lokálně a tuto akci zdůraznit, protože na celé této akci bývají fotografie tohoto typu založeny.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Zde se mě velmi líbilo světlo, tak jsem si řekl, že udělám malinko reversní úpravu, než jsem býval zvyklý. Stíny, které normálně vykresluji jsem nyní naopak ztmavil. K tomu ještě nějaké další úpravy včetně snížení saturace.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Tato úprava sice vypadá úplně extrémní, ale v podstatě nic složitého na ní není. Opět kopírují svůj standardní styl, který jsem popsal výše a navíc jsem přidal velmi silný přechodový filtr do prosvětleného sněhu za autem (+ lokálně ztmavil) a celou fotku oteplil, abych se zbavil extrémních modrých tónů.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Opět zde byly použity stejné elementární úpravy: především tedy kontrast a to hlavně ve světlech, přechodový filtr a vykreslení stínů.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Na této fotografii byl cíl úpravy jediný a to zdůraznit páru jdoucí od úst udýchaného lyžaře v cíli.
Originální snímek, export z RAWu bez úprav
Tuto fotografii jsem si nechal na konec. Většina výše uvedených úprav byla zcela elementárních, ale zde jsem si pohrál, abych vytvořil zajímavou siluetu. Toto řešení mne napadlo už během focení, kdy světlo bylo extrémně ostré. Provedl jsem tedy ztmavení jednak celé fotografie, ale také tmavých tónů. Světlé tóny jsem naopak zesvětlil, použil umělou vinětaci a místy také retušovací štětec.
Napsat komentář